Jak informuje zarządca infrastruktury, łączna wartość projektów CEF, realizowanych przez PLK i dotyczących krakowskiego węzła kolejowego to 651 mln euro. Z tego ok. 80 proc. stanowi dofinansowanie ze środków CEF.
Dla Krakowa i regionu
Dzięki
modernizacji trasy Kraków Główny Towarowy – Rudzice (Podłęże) istotnie poprawi się system komunikacji. Zapewni to m.in. przekierowanie ruchu lokalnego na nowo wybudowaną, dodatkową parę torów na odcinku Kraków Główny Osobowy – Kraków Płaszów. Efektem będą bardzo dobre podróże koleją w Krakowie, aglomeracji, regionie i kraju. Pasażerowie będą korzystać z lepiej wyposażonych, komfortowych stacji i przystanków – w tym zupełnie nowych: Kraków Grzegórzki oraz Kraków Złocień. Nowe węzły przesiadkowe połączą kolej z innymi środkami transportu publicznego.
Liczne nowe przystanki i zmodernizowane stacje Kraków Mydlniki, Kraków Główny, Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych. Dwa nowe i cztery przebudowane przystanki oraz nowe mosty i tory sprawią, że przejazdy przez miasto oraz podróże międzyregionalne staną się wygodniejsze. Możliwe będzie uruchomienie większej liczby kolejowych połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
Sprawniejsze przejazdy pociągów zapewni m.in. 50 km nowych torów i 200 rozjazdów. Na trasie będą 22 nowe obiekty, a 34 zostaną zmodernizowane. Nad bezpieczeństwem i dobrą organizacją ruchu czuwać będą dwa nowoczesne komputerowe lokalne centra sterowania. Zmodernizowany odcinek Kraków Główny Towarowy – Rudzice stanowi element kluczowego dla południowej Polski fragmentu linii E30: Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Medyka. Także modernizowany w ramach CEF fragment linii nr 95 na odcinku Rudzice – Kościelniki będzie stanowił w przyszłości bardzo dobrą alternatywę dla ruchu towarowego (trasa objazdowa), dając także możliwości dla rozwoju kolei aglomeracyjnej.
Całkowita wartość projektu: 240,8 mln euro. Wartość dofinansowania z UE: 194,9 mln euro. Czas realizacji: 2016-2021.
Z Krakowa w Polskę
Komunikację w Małopolsce i na sieci kolejowej usprawnią także prace na
linii E30 Zabrze - Katowice – Kraków. Dofinansowany ze środków CEF jest etap IIb, czyli usunięcie wąskiego gardła linii kolejowej E30 Kraków – Jaworzno Szczakowa. Projekt obejmuje odcinki: Jaworzno Szczakowa – Trzebinia,
Trzebinia – Krzeszowice, Krzeszowice – Kraków Mydlniki, Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy i ma istotne znaczenie dla ruchu pasażerskiego towarowego.
Zmodernizowanych będzie ponad 52 km linii. Będą mogły tu jeździć cięższe pociągi, a nowoczesne lokalne centra sterowania w Jaworznie Szczakowej, Trzebini oraz na stacji Kraków-Mydlniki zapewnią sprawne prowadzenie ruchu. Łącznie będzie 9 przebudowanych i 19 nowo wybudowanych peronów z małą architekturą, dostosowanych do obsługi osób z ograniczoną mobilnością.
Całkowita wartość projektu: 410,2 mln euro. Wartość dofinansowania z UE: 324,3 mln euro. Czas realizacji: 2016-2020