Po dwóch i pół roku na trasie Zielonka – Warszawa Rembertów znowu wracają pociągi. Przedłużające się prace, związane z formalnościami, w poniedziałek mają się oficjalnie zakończyć. Na razie pasażerowie zyskają nowe przystanki – w tym Mokry Ług – oraz zwiększoną prędkość – do 160 km/h dla pociągów dalekobieżnych.
Jak podają PKP Polskie Linie Kolejowej wygodniej będą się poruszać pasażerowie koleją aglomeracyjną, a to za sprawą świeżo oddanej do użytku łącznicy Zielonka – Warszawa Rembertów. Otwarcie zmodernizowanej trasy ma nastąpić w poniedziałek – 1 sierpnia.
Mokry Ług – nowy przystanek
Zupełną nowością jest przystanek Mokry Ług. – Przystanku tego jeszcze jakiś czas temu nie było. Tutaj będą wsiadali pasażerowie do pociągów, kursujących między Wołominem i Zielonką a Rembertowem i dalej w kierunku Warszawy Wschodniej – wyjaśnia Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Gruntownie wyremontowano także oddalony o 2 km kolejny przystanek Zielonka Bankowa. – Oba obiekty zostały w pełni wyposażone – mają nowe wiaty, oświetlenie, ławki, tablice informacyjne oraz są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – wymienia Jakubowski.
Dlaczego tak długo?
Jak zaznacza Janusz Rutkowski, przedstawiciel firmy Torpol, przystanek Mokry Ług jest dedykowany północnej części Rembertowa. Podkreśla przy tym, że inwestycja ta na pewno będzie cieszyła się dużym zainteresowaniem. Dlaczego jednak tak długo trwały prace?
– Tory są zamknięte od 2014 roku. Linia była w tak złym stanie technicznym, że już nie można było prowadzić po niej dalej ruchu. Zdecydowano się ją zamknąć, a my wykorzystaliśmy ten moment, żeby zacząć od prac rozbiórkowych, a potem na administracyjne sprawy – wyjaśnia Rutkowski. – Nie dano nam szybko uzyskać pozwolenia na budowę, dopiero po roku udało się rozpocząć prace – dodaje.
Nawet do 160 km/h
Inwestycja na łącznicy objęła prawie 7 km torów. – Sieć jest przystosowana do obsługi dużych prędkości. Pociągi będą osiągały tutaj prędkość 160 km/h. Dalekobieżne pociągi na pewno będą mogły taką prędkość rozwijać – podkreśla Rutkowski. Na razie trwa testowanie infrastruktury przez lokomotywy przed pierwszą eksploatacją. Na peronach brakuje na razie tablic z informacją pasażerską, ławek dla pasażerów oraz oszklenia w wiatach. Według zapowiedzi wykonawcy, wszystko ma się pojawić do poniedziałku, bowiem istnieją obawy, że „drobną infrastrukturę mogą zniszczyć wandale”. Dlatego zostanie ona zainstalowana najpóźniej.
Na początek zaplanowano 12 pociągów, które pojadą po łącznicy. – Zapewnią one dobry dojazd między Wołominem a Warszawą Wschodnią – mówi Jakubowski z PKP PLK. – Jest to kolejny etap inwestycji w ramach linii Rail Baltica, którą realizujemy dalej w kierunku Sadownego. Prace poruszają się zgodnie z terminem i w połowie grudnia będziemy mówili, że ten najważniejszy etap prac zapewniający przejezdność tej linii kolejowej będzie zapewniony – dodaje.
Inwestycja na linii E75 Rail Baltica to kompleksowa przebudowa linii kolejowej pomiędzy Warszawą Rembertowem a Sadownem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.