Za tydzień minie rok od momentu otwarcia ofert na projekt modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna. Tymczasem zwycięzcy przetargu wciąż nie ma.
W ubiegłym roku PLK
ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i nadzór autorski nad modernizacją linii kolejowej 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna. Jego wartość określono na 43,05 mln zł brutto plus ewentualne prace dodatkowe na kwotę 13,3 mln zł.
Zabrakło jednego dnia
Pod koniec października ubiegłego roku
PLK wybrała ofertę Transprojektu Gdańskiego, odrzucając ofertę Torprojektu, który nie wyraził zgody na przedłużenie terminu związania ofertą. Po wyborze MGGP oraz AECOM wnieśli odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, która uwzględniła je w części i nakazała PLK unieważnienie wyboru i powtórzenie badania ofert. Do tego nakazała PLK wezwać Transprojekt do uzupełnienia dokumentów potwierdzających potencjał ludzki.
PLK zastosowała się w grudniu do tego polecania, a na początku lutego, po ponownym badaniu ofert, znów wybrała ofertę Transprojektu Gdańskiego. Do podpisania umowy jednak nie doszło. W połowie czerwca PLK poinformowała, że unieważnia wybór i odrzuca uznaną wcześniej za najkorzystniejszą ofertę. Powodem było to, że gdy jeszcze w październiku na wezwanie PLK Transprojekt przedłużył ważność swojej oferty o 60 dni, z załączonych dokumentów wynikało, że wadium zostało przedłużone na okres 59 dni, a nie 60.
Nie rezygnują z inwestycji
Martyn Janduła zespołu prasowego PKP PLK informuje, że obecnie trwa ponowny (trzeci już) proces wyboru oferty, w tym ocena i badanie przez komisję dokumentów.
W trakcie opracowywania projektu jest już odcinek Kościerzyna – Gdynia Główna. – Prace na tym odcinku, wchodzącym w skład alternatywnego ciągu transportowego Bydgoszcz – Trójmiasto, planowane są do realizacji w latach 2020-2023 – informuje Janduła.
Wśród naszych Czytelników pojawiły się wątpliwości, czy PLK i Ministerstwo Infrastruktury w dalszym ciągu są zdeterminowane, by przeprowadzić modernizację linii, skoro priorytet mają zyskać wkrótce
inwestycje kolejowe towarzyszące budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nieoficjalnie „RK” dowiedział się w ministerstwie, że inwestycja nie jest zagrożona i wpisuje się w nowe plany. – Żeby pociągi PKP Intercity z CPK i Bydgoszczy mogły pojechać do Trójmiasta linią 131 z prędkością 200 km/h, potrzebne jest przeniesienie części ruchu towarowego na linię 201. A w tym celu trzeba poprawić jej przepustowość – usłyszeliśmy od członka zespołu ds. CPK.
Według planów PLK linia 201 zostanie zelektryfikowana, a na odcinkach Gdynia Główna – Kościerzyna i Maksymilianowo – Zarośle zostanie dobudowany drugi tor. W celu poprawy przepustowości zaprojektowana zostanie budowa mijanki pomiędzy posterunkiem Zarośle a Kościerzyną. – Po modernizacji na linii będzie mógł się odbywać większy ruch pociągów pasażerskich i pociągów towarowych obsługujących port w Gdyni – informuje Martyn Janduła.
W maju tego roku PLK
potwierdziła, że przeprowadzi remont linii z Glincza do Gdańska Kokoszek, by zapewnić pasażerom w regionie sprawny dojazd do Trójmiasta podczas modernizacji linii 201. Są też
pomysły na przygotowanie kolejnych objazdów.