Na czas wielkiej modernizacji warszawskiej linii średnicowej, która ma rozpocząć się na przełomie 2019 i 2020 roku, na przyjęcie pociągów dalekobieżnych i regionalnych przygotowane mają być dwie stacje – Warszawa Gdańska i obecnie zamknięta Warszawa Główna. Jakie są aktualne plany PKP PLK dotyczące obiektów?
Jak powiedział "RK" prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, Warszawa Główna musi być przygotowana na przyjęcie pociągów do końca 2019 roku. Obecnie zarządca infrastruktury jest na końcowym etapie wyboru wykonawcy modernizacji stacji, która obecnie gości wyłącznie stare zabytkowe pojazdy przy dotychczasowym obiekcie Muzeum Kolejnictwa.
– Stacja przyjmie przede wszystkim pociągi dalekobieżne. Ale i podmiejskie, jeśli dojdzie do rozdzielenia inwestycji na tunel średnicowy podmiejski i dalekobieżny. O tym, czy tak się stanie, zdecydujemy w ciągu kilkunastu miesięcy, gdy poznamy
założenia projektowe remontu średnicy – powiedział Ireneusz Merchel.
Prezes spółki zajmującej się infrastrukturą podkreśla, że modernizacja linii średnicowej rozpocznie się na przełomie roku 2019 i 2020. – Przy założeniu, że warianty realizacyjne zostaną wybrane przez nas do końca 2018 będziemy mieli jeszcze 2 lata, żeby ustalić z przewoźnikami szczegółowe zasady prowadzenia ruchu pociągów – powiedział.
Wiadomo, że na razie nie dojdzie do integracji czołowej stacji Warszawa Główna z przelotową Warszawą Ochotą. Pierwotnie zastanawiano się nad połączeniem obu stacji, poprzez przeniesienie peronu Ochoty na zachodnią stronę ulicy Towarowej. Teraz wiadomo, że nie jest projektowane nawet połączenie torowe obu miejsc obsługi podróżnych.
Drugą ze stacji, po wykonaniu modernizacji linii obwodowej, która przyjmie ruch ze średnicy, będzie Warszawa Gdańska. Prace przy linii obwodowej i znajdującymi się na niej przystankach osobowych mają być na tyle zaawansowane, by
w połowie 2018 mogły po niej ponownie pojechać pociągi.