Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK nakleiła 30 tysięcy naklejek w niewiele ponad miesiąc

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
07-06-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK nakleiła 30 tysięcy naklejek w niewiele ponad miesiąc
Fot. PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe pochwaliły się sukcesem akcji dodatkowej informacji na przejazdach kolejowych – od 26 kwietnia do 31 maja specjalne naklejki zyskało blisko 14 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych.

Jak informuje PLK, na każdym są minimum dwie żółte naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu i telefonami alarmowymi. Specjalne łącze, między operatorami numeru 112 a służbami PKP Polskich Linii Kolejowych odpowiedzialnymi za ruch pociągów, ma zapewnić szybkie reakcje na zagrożenia – wstrzymanie ruchu pociągów. Prezes Ireneusz Merchel zapewnia, że dodatkowe informacje ułatwiają i przyśpieszają działania dla bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pociągów. – To kolejna inicjatywa, która ogranicza zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania kierowców lub zdarzeń losowych – powiedział, cytowany przez biuro prasowe.

Od czerwca w pociągach, na dworcach, portalach społecznościowych i stronach partnerów kampanii Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko!” są umieszczane filmy oraz infografiki przypominające o tym, gdzie na przejeździe jest żółta naklejka PLK, a także w jaki sposób i w jakich sytuacjach korzystać z numerów na niej podanych. Odblaskowe naklejki są na wewnętrznej stronie krzyży Św. Andrzeja – jeśli jest to przejście dla pieszych (kat. E), przejazd zabezpieczony znakami (kat. D) lub znakami i sygnalizacją świetlną (kat. C). Wielkość naklejki to 40 cm x 11 cm. Na przejazdach z rogatkami (kat. B i kat. A) naklejki są na napędach rogatkowych (słupkach, do których przymocowane jest ramię rogatki). Wielkość naklejki to 5 cm x 20 cm.

Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu

Na żółtej naklejce umieszczonej na przejeździe są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”. Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego przypisany jest do konkretnego przejazdu (to nr linii kolejowej i jej kilometr). Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia.

Numer alarmowy 112 służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe. Numery podane „w razie awarii” to numery do informowania dyspozytora kolei na terenie konkretnego zakładu linii kolejowych o usterce urządzeń, uszkodzeniu oznakowania na przejeździe kolejowo-drogowym, jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia.

Proces zgłaszania zdarzenia na przejeździe

W przypadku awarii lub zdarzenia na przejeździe i po połączeniu z numerem 112 kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki. Operator numeru 112 powiadamia – specjalnie stworzonym łączem – służby PKP Polskich Linii Kolejowych. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów.

Realizację projektu wspierała merytorycznie Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych. Aby nowy system mógł sprawnie działać, PLK przeszkoliła około 10 tysięcy pracowników: dyżurnych ruchu, dyspozytorów i koordynatorów systemów bezpieczeństwa. Inicjatywa PLK wymagała także ścisłej współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, w tym z 17 Centrami Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce. Operatorzy numeru alarmowego 112 wspólnie z kolejarzami testowali i dopracowali procedurę przyjmowania zgłoszeń i przekazywania ich do realizacji. Współpraca z Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii zapewniła umieszczenie lokalizacji przejazdów na mapach wykorzystywanych przez operatorów nr 112.

Czy to pomaga?

Sprawny przebieg ogłoszonej niedawno akcji PKP PLK zasługuje na uznanie – tym bardziej, że wdrożono też działania komplementarne, takie jak szkolenie pracowników i współpraca z systemem alarmowym oraz edukacyjne, co niesie nadzieję, że informacje na naklejce uratują czyjeś życie.

Nie opublikowano na razie kosztów całej akcji. Warto jednak pamiętać, że nie przełoży się ona bezpośrednio na poziom bezpieczeństwa przejazdów. – Gdyby PLK obwieściła, że dokonała przeglądu i nie ma w Polsce przejazdów kolejowo-drogowych nie spełniających wymogu widoczności zgodnie z prędkością na danej linii, to rzeczywiście dałoby poprawę bezpieczeństwa – zauważa Ryszard Węcławik, ekspert ds. bezpieczeństwa i prezes TOR Certyfikacje. Przypomina jednak, że zapewnienie pełnego bezpieczeństwa jest fizycznie niemożliwe – chyba, że na przejeździe nigdy nie jeżdżą pociągi. – Dodatkowe informacje nie zapobiegną wypadkowi, ale na pewno pomogą po wypadkach – dodaje. 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5