Pierwsze dwa miesiące 2017 roku są dla PKP PLK bardzo pracowite. Zarządca infrastruktury pochwalił się, że od początku roku podpisał umowy na wykonawstwo zadań o łącznej wartości ponad 700 mln zł netto. Po podpisaniu w połowie lutego umowy na prace na warszawskiej linii obwodowej, kwota brutto wynosi obecnie już ponad 1 mld zł.
Polski zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce nie próżnuje. – Bardzo przyspieszyliśmy z przetargami. Ogłaszamy ich bardzo dużo – ocenia Arnold Bresch, dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP PLK. – Wiemy doskonale, że rok 2017 w naszej spółce, będzie rokiem rozstrzygania tych przetargów. Jak na razie udaje nam się realizować założone harmonogramy, a wręcz przyspieszać w niektórych miejscach, gdzie znaleźliśmy rezerwy po naszej stronie – dodaje.
Duże inwestycje w WarszawieBresz nawiązał w swojej wypowiedzi także do
Krajowego Programu Kolejowego. Poinformował, że PKP PLK udało się już ogłosić przetargi za ponad 24 mln zł. – Zatem realizację programu mamy już w zasięgu ręki – komentuje. Kolejarzom udało się rozstrzygnąć w 2017 roku kilka przetargów i podpisać na ich wykonawstwo umowy. Tuż przed podpisaniem umowy z konsorcjum Budimex, Strabag i ZUE, które zajmie się modernizacją warszawskiej linii obwodowej, PKP PLK podpisały od początku roku umowy już za 700 mln zł netto.
– A warto podkreślić, że dochodzi do tego umowa
na wykonanie linii obwodowej za 160 mln zł netto – mówi Bresch. Jak dodaje, na prace przy węźle warszawskim spółka chce z całego Krajowego Programu Kolejowego wydać ponad 2 mld zł do 2023 roku. – Umowa na linię obwodową jest dopiero pierwszym elementem realizacji tego harmonogramu, który mamy rozpisany na 3 lata. W następnych latach przejdziemy do realizacji linii średnicowej, linii nr 8, linii nr 447, a niedługo także linii nr 3. Planujemy wiele prac w okolicach Warszawy w najbliższych latach i mam nadzieję, że zrealizujemy je w terminie i osiągniemy zakładane rezultaty – wyjaśnia.
Tempo podpisywania umów musi wzrosnąćZ podsumowania podpisanych już w tym roku umów wynika, że PLK zawarły kontrakty z wykonawcami za ok. 860 mln zł netto, czyli 1,058 mld zł brutto. Ponieważ jednak w perspektywie unijnej na lata 2014-2020 przewidziano na inwestycje kolejowe
rekordowe 66,5 mld złotych, tempo to musi jeszcze wzrosnąć, by można było myśleć o wykonaniu programu w terminie. Ponieważ PLK podpisała w 2016 roku umowy na opracowanie oraz realizację inwestycji
za kwotę 7 mld zł, do zakontraktowania pozostaje zatem prawie 60 miliardów złotych.
Jednym z droższych zadań, na wykonanie którego zarządca infrastruktury podpisał w tym roku umowę, jest umowa z 27 stycznia na poprawę stanu linii kolejowych nr 31, 32 i 36 za 208 mln zł brutto.
Będą to objazdy dla trasy z Warszawy do Białegostoku. Konsorcjum składa się z Track Tec Construction (lider), Infrakol, Leonhard Weiss i Intop Warszawa.