Jedną z działalności nowo powołanej spółki PKP Telkol będzie kompleksowa opieka na dworcami kolejowymi. W 2018 roku Telkol zacznie utrzymywać jeden z dworców należących do PKP SA, ale apetyt jest znacznie większy.
Pomysł na wydzielenie spółki, która zajęłaby się kompleksowy utrzymaniem dworców – a więc np. ich ochroną, sprzątaniem, obsługą monitoringu, zapowiedzi i systemu informacji pasażerskiej – nie jest nowy. W 2010 próba powołania takie spółki – pod nazwą Dworzec Polski – zakończyła się fiaskiem, ponieważ nie doszło do ustalenia tzw. „opłaty dworcowej”. Ale, zdaniem PKP SA, powołanie jednej spółki integrującej różne aktywności zarówno w obszarze budynków dworcowych, jak i peronów, jest wskazane.
Pierwszy dworzec do obsługi już w 2018– Taka działalność jest zapisana w strategii rozwoju spółki na lata 2018–2022. W tej chwili trwają rozmowy z PKP SA, chcemy, by spółka wytypowała jeden dworzec, który pozwoli przeprowadzić nam pilotażowy projekt utrzymania dworca. Ma do tego dojść w ciągu kilku tygodni. Będzie on zlokalizowany na Mazowszu. Pilotaż potrwa przynajmniej pół roku – powiedział Mirosław Gilarski, prezes PKP Telkol.
Prezes nowej spółki,
powstałej z połączenia PKP Utrzymanie i PKP Budownictwo, podkreśla, że jeśli pilotaż się uda, spółka będzie starała się o opiekę nad kolejnymi obiektami.
– W latach 2019 i 2020 liczymy na możliwość wejścia na rynek usług utrzymaniowych kolejnych obiektów. Żebyśmy mogli tam zaistnieć, musimy poczekać, aż część umów, m.in. z firmami sprzątającymi, dobiegnie końca. Obecnie nie mamy jeszcze pełni kompetencji, aby objąć kompleksowymi usługami cały dworzec, ale będziemy wchodzić w alianse, konsorcja, aby opiekować się całymi obiektami, a z biegiem czasu będziemy się szkolić i uczyć, aby tę usługę wykonywać już samemu – dodał Mirosław Gilarski.
PKP Telkol liczy na zlecenie dotyczące systemu informacji dla PLKPlany Telkolu są jeszcze szersze i dotyczą m.in. budowy z KZŁ Bydgoszcz sieci ładowarek do pojazdów elektrycznych, które mogłyby znaleźć się obok 60 dworców kolejowych, które będzie modernizować PKP SA. Prezes Gilarski nie ukrywa, że zajęcie się utrzymaniem i serwisowaniem urządzeń na tych dworcach także jest celem spółki. Co ważne – oprócz dworców nowa spółka miałaby zająć się również peronami i znajdującą się tam infrastrukturą (wiaty, nagłośnienie, wyświetlacze, windy). Uproszczenie struktury właścicielskiej infrastruktury do obsługi podróżnych, jak usłyszeliśmy na konferencji prasowej zorganizowanej z okazji powstania Telkolu, jest celem PKP SA.
Czy, którymi zajmie się Telkol, pozostaną w gestii spółki matki – PKP SA, czy też staną się składową majątku PKP Telkol, nie wiadomo. – Jest za wcześnie, by o tym rozstrzygać – powiedział Mirosław Gilarski.
– Liczymy ponadto na zwycięstwo w przetargu na budowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, wartego ponad 400 mln zł, gdzie startujemy razem z KZŁ Bydgoszcz, Exatelem i włoskim przedsiębiorstwem Almaviva – dodał prezes Telkolu.