Rok 2015 był szczególny w historii spółki PKP SKM w Trójmieście. Zrealizowany został w całości największy projekt inwestycyjno – modernizacyjny dotyczący infrastruktury linii kolejowej nr 250, której PKP SKM jest zarządcą oraz posiadanego przez spółkę elektrycznego pasażerskiego taboru kolejowego – powiedział prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście Maciej Lignowski.
Spółka otrzymała 80% dofinansowania z POIiŚ dla tego projektu w wysokości 202 milionów złotych. Ponadto po raz pierwszy w historii spółki od 1 września 2015r. PKP SKM w Trójmieście zaczęła obsługę linii kolejowych z wykorzystaniem spalinowych zespołów trakcyjnych po nowo wybudowanej linii kolejowej nr 248 i 253 – Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a od 1 października 2015r. pociągi spółki rozpoczęły po kilkudziesięciu latach przerwy, obsługę linii do Kartuz z Gdańska Głównego.
– Mijający rok, to wyjątkowy czas dla naszej nspółki, gdyż w II półroczu szkoliliśmy rekordową liczbę nowych pracowników – ponad 80 osób na stanowisko kierownika pociągu, dyżurnego ruchu oraz maszynisty. Rok 2015, to także udany rok pod względem wykonanej pracy eksploatacyjnej, która wyniesie około 4.2 mln pociągokilometrów, to także to kolejny rok systematycznego wzrostu przewożonych podróżnych. Szacujemy, że liczba osób, które skorzystają z naszych usług wyniesie około 38.5 mln osób, z czego ok. 400 tys. podróżnych skorzystało z pociągów PKP SKM uruchamianych w trakcji spalinowej – komentuje Maciej Lignowski.
Podsumowanie roku w branży kolejowej
– Uważam, że rok 2015 jest kolejnym rokiem, który cechuje się dużą ilością zrealizowanych inwestycji, zarówno w sferze infrastruktury kolejowej, jak i taboru kolejowego. Z całą pewnością na uznanie zasługuje fakt przyrastającej liczby nowych oraz zmodernizowanych pojazdów kolejowych, które z całą pewnością wpływają na podniesienie komfortu podróży. To z kolei w połączeniu ze skróconymi czasami przejazdów na części zmodernizowanych linii kolejowych, wpływa na zwiększanie się przewozów pasażerskich, czego naszej spółce, jak i wszystkim innym przewoźnikom życzę – powiedział prezes PKP SKM Trójmiasto
Największe sukcesy w minionym roku
W roku 2015 po raz pierwszy w swojej historii spółka PKP SKM w Trójmieście podpisała umowę na dostawę dwóch fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 31 WE IMPULS, produkcji NEWAG Nowy Sącz. Projekt ten mógł zostać zrealizowany dzięki środkom finansowym, którymi dysponuje spółka m.in. w wyniku współpracy z Bankiem BGK. Ponadto od dnia 1 kwietnia 2015 roku rozpoczęła się obsługa nowego odcinka linii kolejowej nr 250 z Gdańska Głównego do Gdańska Śródmieścia, który powstał w wyniku realizacji projektu „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”.
– Udało się nam także wdrożyć do użytku nową aplikację KomPas, dzięki której wszystkie zainteresowane osoby i podróżni mogą za darmo otrzymać najbardziej aktualne informacje m.in. n/t. rozkładu jazdy pociągów PKP SKM, oferty handlowej. Aplikacja ta służy także do bieżącego przekazywania podróżnym informacji o występujących utrudnieniach w prowadzeniu ruchu oraz o opóźnieniach pociągów SKM na wszystkich liniach kolejowych, po których przemieszczają się nasze pociągi. Cieszę się bardzo, że w roku 2015 udało się spółce zakupić i zainstalować nowe automaty biletowe w wybranych lokalizacjach na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a projekt rozbudowy sieci automatów biletowych PKP SKM będziemy rozwijali w roku 2016 – wyjaśnia Maciej Lignowski.
Trójmiejska SKM stara się także wykorzystywać swoje zaplecze do wykonywania napraw dla zewnętrznych podmiotów, tym samym poszerzając swoje doświadczenie i zarabiając dodatkowe pieniądze. Spółka w roku 2015 wykonała na zlecenie SKM Warszawa naprawę pojazdów 14WE w ramach trzeciego poziomu utrzymania.
– Z całą pewnością wygrany przetarg na tą naprawę oraz jej wykonanie pokazują, że posiadamy wszelkie wymagane kompetencje i kwalifikacje, aby tego typu usługi świadczyć także innym przewoźnikom. Jest to z całą pewnością sukcesem całego zespołu naszego zaplecza przeglądowo – naprawczego, który od m-ca sierpnia rozpoczął także proces utrzymania spalinowych zespołów trakcyjnych serii SA 133 i SA 136 – powiedział prezes PKP SKM.
Największe wyzwania i projekty na 2016 rok
Spółka PKP SKM w Trójmieście w roku 2016 planuje realizację bardzo ambitnego programu inwestycyjno – modernizacyjnego, zarówno w sferze taboru, zaplecza do jego obsługi, jak i infrastruktury linii kolejowej nr 250 o wartości około 70 mln złotych.
– Zamierzamy przeprowadzić modernizację kolejnych 4 elektrycznych zespołów trakcyjnych do poziomu EN 57 AKM, rozważamy także zakup jednego trójczłonowego spalinowego zespołu trakcyjnego, z uwagi na fakt obsługi linii niezelektryfikowanych. W roku 2016r. planujemy rozpocząć kolejny projekt inwestycyjno – modernizacyjny zgłoszony do RPO województwa pomorskiego na lata 2014 – 2020, a dotyczący modernizacji pozostałych peronów na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku dworca podmiejskiego w Gdyni Głównej. W ramach tego projektu ma zostać wybudowane nowoczesne centrum nadzoru nad systemem informacji pasażerskiej oraz monitoringiem. Planujemy ponadto prowadzić wspólne działania z władzami samorządowymi w zakresie rozpoczęcia realizacji kolejnego projektu inwestycyjnego, dotyczącego zakupu nowoczesnego pasażerskiego taboru kolejowego, wraz z modernizacją i rozbudową zaplecza przeglądowo – utrzymaniowego na stacji postojowej Gdynia Cisowa. Z całą pewnością dużym wyzwaniem przed spółką jest prowadzenie procesu uatrakcyjniania oferty przewozowej oferowanej w ramach rozkładu jazdy, a także wspólna praca z Metropolitalnym Związkiem Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej oraz samorządami lokalnymi nad ofertą „wspólnego biletu”, obowiązującego we wszystkich środkach komunikacji publicznej, w tym pociągach PKP SKM na terenie działania MZKZG – powiedział prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście Maciej Lignowski.