Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plTerminal we Franowie, w Poznaniu
– Rozpoczęliśmy pracę nad projektem logistycznym nastawionym na rozwój intermodalu. Chcemy stworzyć, na podstawie posiadanych umiejętności, terenu i przewoźnika, dużą organizację, która zajęłaby się sieciowym rozwiązaniem dla przewozu towarów w oparciu o rozwinięte centra logistyczne – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA na noworocznym spotkaniu z dziennikarzami.
Jak zapewnia Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA, do końca stycznia spółka wytypuje około 100 nieruchomości, które można by wykorzystać dla rozwoju kolejowej działalności usługowej związanej z przeładunkiem towarów. Rozwój działalności wymagać będzie współpracy z samorządami. Na pierwszy ogień pójdzie Konin. W tym wypadku jednak to samorząd przeznaczy teren pod budowę terminala, który zlokalizowany ma być w pobliżu torów kolejowych, na powierzchni 4,5 ha. Prezydent Konina już w 2016 deklarował daleko idące wsparcie dla inwestora, jeśli taki się znajdzie. Inwestycja ma szansę powstać w formule PPP – partnerstwa publiczno-prywatnego.
PKP SA rozmawia też z miastem Rybnik, gdzie również ma powstać intermodalne centrum. Prezes Mamiński nie ukrywa, że zależy mu na rozwoju Euroterminalu w Sławkowie. Możliwe są także działania zmierzające do przejęcia większości akcji spółki nią zarządzającej (PKP LHS i PKP Cargo Logistics posiadają tam 18,6% akcji).
Opracowana pod kierownictwem premiera Mateusza Morawieckiego Strategia Zrównoważonego Rozwoju zakłada, że w następnych 3 latach dojdzie do wzrostu przeładunku kontenerów o co najmniej 30%. Przekracza to obecne możliwości istniejących baz intermodalnych. Prezes Mamiński liczy na wsparcie wielkiego intermodalnego projektu montowanego przez PKP SA. Na spotkaniu z dziennikarzami głośno zastanawiał się nad ewentualnym wsparciem Agencji Rozwoju Przemysłu lub Polskiego Funduszu Rozwoju, choć, jak zaznaczał, przedłożenie pomysłów rządowi, jeszcze potrwa.
– Prognozy dotyczące wzrostu przewozów intermodalnych każą nam budować do tego infrastrukturę. Będziemy chcieli stworzyć kompleksowy system logistyczny właśnie do takich przewozów i przeładunków, w oparciu o grupę PKP SA – powiedział Krzysztof Mamiński, przypominając, że Grupa PKP Cargo stara się właśnie o dofinansowanie zakupu wagonów-platform, wielosystemowych lokomotyw i wsparcia finansowego dla rozbudowy bazy w Małaszewiczach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.