PKP PLK zlecą opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu pod nazwą „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, obejmującym linie 201 i 203”, realizowanego w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów perspektywy 2014-2020”.
Wartość projektu oszacowano na 2 miliony złotych. Wykonawca będzie miał 280 dni od dnia podpisania umowy na wywiązanie się ze zlecenia. Przed zgłoszeniem swojego udziału w przetargu musi wykazać, że dysponuje odpowiednim doświadczeniem pozwalającym na wykonanie projektu. Kryterium wyboru oferty w 60% jest cena, wartość techniczna to 40% wagi projektu. Oferty można składać do 8 maja 2015 roku.
PKP PLK chcą przeanalizować możliwości modernizacji na ponad 100-kilometrowym, budowanym w okresie międzywojennym odcinku linii 201 od podbydgoskiego Maksymilianowa przez Serock, Wierzchucin i Bąk do Kościerzyny oraz na 64-kilometrowym odcinku linii nr 203 Tczew – Starogard Gdański – Czersk. Linia 201 i 203 w przyszłości może być alternatywą dla transportu towarów po linii 131 na odcinku Bydgoszcz – Tczew przez Laskowice Pomorskie. W tym momencie ich parametry są jednak znacząco gorsze od tej drugiej trasy. Problemem jest zarówno torowisko na linii, jak i archaiczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Projekt wiąże się z poprawą dostępności linii kolejowych do portów morskich nad Zatoką Gdańską. Został umieszczony w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. Oprócz kompleksowej wymiany nawierzchni torowej w przyszłości planuje się elektryfikację linii 201. Była już ona planowana na początku lat 90-tych XX wieku, jednak ze względów ekonomicznych nie udało się jej przeprowadzić.