Pozwolenie na użytkowanie dworca Łódź Fabryczna to kwestia najbliższych dni – wynika z wypowiedzi przedstawicieli PKP PLK. Większość najważniejszych instalacji została już odebrana, pozostałe są w trakcie testów. Na dworzec wjeżdża też coraz więcej testowych pociągów ŁKA, PKP IC i PR.
- Odbiory z udziałem m. in. przedstawicieli Straży Pożarnej są na ukończeniu. Nie powinny one zaszkodzić planowanemu rozpoczęciu ruchu rozkładowego 11 grudnia – zapewnia dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK Włodzimierz Kiełczyński. Dworzec musi też przejść jeszcze obowiązkową kontrolę Nadzoru Budowlanego. Jutro w tunelu między przystankiem Łódź Niciarniana a stacją Łódź Widzew mają odbyć się testy systemu ewakuacji z udziałem wszystkich trzech przewoźników obsługujących dworzec. Na razie trwają jazdy testowe mające na celu zapoznanie maszynistów ze szlakiem: Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity wykonały ich łącznie już 64.
Do wykonania pozostały jeszcze drugorzędne prace, takie jak umeblowanie kas biletowych czy uzupełnienie części płytek dekoracyjnych. Działają natomiast ruchome schody, system dynamicznej informacji pasażerskiej czy słupki SOS, pozwalające szybko wezwać pomoc medyczną lub ochronę z najbardziej uczęszczanych miejsc dworca. Przeprowadzono też kontrolę instalacji wodnej, elektrycznej, systemu wentylacji czy wind, a także – oczywiście – liczącego 12 kilometrów układu torowego oraz ponad 150 urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Na dworcu mieści się też zapasowe stanowisko prowadzenia ruchu kolejowego (na co dzień sterowanie będzie odbywało się z Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Łódź Widzew). - Stacja może uzyskać samodzielność w razie sytuacji awaryjnej, np. przerwania łączności z LCS – wyjaśnia rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.
Pierwszym rozkładowym pociągiem odjeżdżającym ze stacji Łódź Fabryczna będzie IC „Reymont” do Krakowa. Odjazd nastąpi w niedzielę 11 grudnia o 6 rano. O pół godziny wcześniej na stację wjedzie pociąg Regio ze Skierniewic.