PKP PLK rozpisało przetarg na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 229 odcinek Lębork – Łeba” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020.
8 stycznia w siedzibie PKP PLK otworzone zostaną koperty z ofertami dotyczącymi przygotowania dokumentacji przedprojektowej dla wykorzystywanej głównie w sezonie letnim linii pomiędzy Lęborkiem a Łebą. PLK szacuje, że koszt przygotowania dokumentacji zamknie się w kwocie, 1,5 mln zł. Od momentu podpisania umowy jej wykonawca będzie miał 651 dni na sfinalizowanie prac na nią. Cena stanowi w tym wypadku 60% kryterium wyboru oferty, 40% to natomiast jej wartość techniczna.
Projektem został objęty odcinek linii pomiędzy Lęborkiem i Łeba, wykorzystywany do sezonowego ruchu pasażerskiego i okazjonalnego towarowego. Na odcinku Glincz – Kartuzy, nie objętym projektem trwają obecnie prace rewitalizacyjne (uruchomiono tam połączenia PKM). Gmina Sierakowice natomiast ogłosiła przetarg na „Opracowanie Studium Wykonalności oraz dokumentacji przedprojektowej dla przedsięwzięcia inwestycyjnego: Rewitalizacja linii kolejowej nr 229 na odcinku od stacji kolejowej Kartuzy do stacji Lębork”. Linia nie wchodzi w skład korytarzy transportowych, nie przynależy do sieci TEN-T oraz do europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy.
Głównym problemem na linii Lebork – Łeba jest niezadowalająca prędkość jazdy spowodowana złym stanem technicznym infrastruktury kolejowej i towarzyszącej, niedostosowanie rozmieszczenia obiektów obsługi podróżnych do lokalizacji siedzib ludzkich i celów podróży i zły stan (niskie perony) lub brak obiektów obsługi podróżnych oraz infrastruktury pasażerskiej.
Wykonawca dokumentacji rozważy różne warianty przebudowy linii, weźmie pod uwagę czynniki związane z lokalnymi potrzebami przemieszczania się i z perspektywami rozwoju regionu. Zbadany zostanie wpływ planowanej modernizacji na środowisko. Co ciekawe, jedną z opcji modernizacji, której sensowność sprawdzi wykonawca opracowania, będzie budowa sieci trakcyjnej wraz z zasilaniem (wówczas, mogłyby do Łeby dojeżdżać np. elektryczne pociągi SKM kończące bieg w Lęborku, nie byłoby też potrzeby zmiany lokomotywy ciągnących sezonowe pociągi dalekobieżne). Wykonawca sprawdzi, czy potrzebne jest instalowanie systemu ERTMS na linii i gdzie najbardziej przydadzą się parkingi „park & ride” i „bike & ride”.
Modernizacja linii zostanie zakończona maksymalnie do końca 2023 roku.