Wykonawca łódzkiego tunelu średnicowego w Łodzi na etapie prac projektowych proponował zmianę technologii budowy tuneli – zamiast jednego dwutorowego miałyby powstać dwie równoległe nitki jednotorowe. Inwestor – PKP PLK – na ten pomysł jednak nie przystał.
Trwają prace projektowe i koncepcyjne dla budowy tunelu średnicowego w Łodzi. Ich celem jest wybranie najkorzystniejszego wariantu realizacji. Przygotowany przez Europrojekt Gdańsk projekt jest
w trakcie analizowania przez PKP PLK.
Jak pisaliśmy,
pojawiły się doniesienia o wniosku wykonawcy w sprawie zmiany technologii budowy tuneli. Program funkcjonalno-użytkowy zakłada realizację tuneli za pomocą zmechanizowanych tarcz TBM o dwóch przekrojach – większym (o średnicy ok. 13 m) dla jednego tunelu dwutorowego i mniejszym (o średnicy ok. 8 m) dla odcinków tuneli jednotorowych. Wykonawca miał wystąpić o zgodę na zastosowanie wyłącznie mniejszych tarcz, które pozwoliłyby na wydrążenie dwóch równoległych jednotorowych tuneli zamiast jednego dwutorowego. Taką technologię miał proponować wcześniej turecki Gulermak, który złożył tańszą ofertę, ale PKP PLK odrzuciły wcześniej jego propozycję właśnie z uwagi na niezgodność z dokumentacją przetargu.
Choć początkowo PKP PLK nie odnosiły się do kwestii zmiany technologii drążenia tuneli na etapie prac projektowych, ostatecznie jednak zarządca infrastruktury kolejowej potwierdził, że taki wniosek wpłynął. – PKP Polskie Linie Kolejowe nie przewidują zmiany technologii budowy tuneli w Łodzi na inną niż uwzględniona w programie funkcjonalno-użytkowym. Propozycja zmiany technologii została przez PLK odrzucona jako niezgodna z PFU dnia 11.07.2018 r. – poinformował Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Jednocześnie inwestor nie odpowiedział na nasze pytania, dlaczego przyjęto na etapie opracowywania PFU wariant z tunelami o dwóch przekrojach i dlaczego wskazane jest, by pod centrum Łodzi był jeden większy tunel.
PKP PLK nie informują kiedy zakończa się prace projektowe. Inwestor zapewnia jednak, że toczą się one „zgodnie z harmonogramem”. Prace budowlane wykonawca – firmy Energopol Szczecin i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki – powinien rozpocząć w przyszłym roku. Zgodnie z umową konsorcjum ma obowiązek złożyć kompletny wniosek o pozwolenie na budowę w terminie 18 miesięcy od dnia podpisania umowy, licząc od 28 grudnia 2017 r.