1 miliard złotych na inwestycje w linię szerokotorową, 250 pociągów w 2017 roku i 800 tys. TEU, prognozowane w 2020 roku – to liczby przedstawione w Katowicach przez organizatorów TMTM – jednej z odnóg Nowego Jedwabnego Szlaku.
Trasa pozwala na transport towarów koleją z Chin do Europy Zachodniej. Dzięki modernizacji LHS i potencjałowi Euroterminala w Sławkowie, który jest najdalej na Zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej w Europie, Polska i Śląsk mogą skorzystać na rozwoju wymiany handlowej.
– Transport kontenerów rośnie u nas w tempie kilkudziesięciu procent rocznie – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, która współtworzy trasę TMTM. – Dzięki uruchomieniu nowej stacji przeładunkowej Dostyk, położonej w Kazachstanie, przy samej granicy z Chinami oraz dzięki realizowanym przez nas inwestycjom na linii szerokotorowej liczymy, że przewozy te będą nadal wzrastały. Skorzystają na tym nie tylko spedytorzy i przewoźnicy, ale również budżet państwowy, ponieważ to do Polski trafią opłaty celne z importu towarów tym szlakiem – dodaje prezes Zbigniew Tracichleb.
Czym jest TMTM?Szlak TMTM prowadzi z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę do Polski, a w Polsce 400-kilometrowym „szerokim” torem do stacji Sławków LHS przy której zlokalizowany jest „Euroterminal Sławków”, najdalej na Zachód położony terminal przeładunkowy na tej trasie. Obecnie może on realizować przeładunki na poziomie ok. 280 tys. TEU rocznie.
Jak wynika z analiz kolei gruzińskich i kazachskich, w 2017 roku szlakiem TMTM przejedzie ok. 250 pociągów intermodalnych, a liczba kontenerów z Chin do Europy w tranzycie przez Kazachstan wzrośnie 10-krotnie tj. do 800 tys. w 2020 roku. Co istotne, transport kolejowy jest szybszy i bezpieczniejszy niż transport morski.
– Polska jest dla nas bardzo ważnym partnerem, nie tylko ze względu na położenie geograficzne, ale również znakomitą infrastrukturę – mówi Dyrektor Logistics & Terminals, Levan Sulaberidze.
PKP LHS realizuje obecnie szereg inwestycji, które zwiększają przepustowość linii i poprawiają jej parametry. Dzięki temu prędkość rozkładowa na linii LHS wynosi na większości trasy 60 km/h, a na wielu odcinkach nawet 80 km/h.
Miliard w polepszenie jakości infrastrukturyPKP LHS przeznaczy 1 miliard złotych na dalszą modernizację infrastruktury i taboru oraz rozbudowę systemu sterowania ruchem kolejowym. Obecnie prace modernizacyjne trwają na stacjach w Sławkowie i Zamościu Bortatyczach. W kwietniu spółka podpisała list intencyjny z Kolejami Ukraińskimi w sprawie elektryfikacji przejścia kolejowego Hrubieszów - Izow. Ponadto, PKP LHS rozwija współpracę z partnerami zza wschodniej granicy, do porozumień z ukraińskimi przewoźnikami podpisanych w 2016 r., w marcu 2017 r. dołączyła umowa o współpracy ze spedytorem białoruskim – Belintertrans, w tranzycie przez Ukrainę.
Dzięki konsekwentnym inwestycjom w modernizację i rozwój, PKP LHS jest obecnie najbardziej efektywnym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Korzystając ze szlaku, którego długość nie przekracza 2% całości infrastruktury kolejowej w kraju, firma przewozi ponad 4% ładunków i wykonuje ponad 6% całości pracy przewozowej na polskiej kolei. W 2016 r. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa przewiozła 9 mln 995 tys. ton towarów tj. ok. 300 tys. ton (ok. 3%) więcej niż w roku 2015. Spółka osiągnęła taki wynik mimo spadkowej tendencji na całym rynku przewozów towarowych w Polsce.
PKP LHS (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługę trakcyjną i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy oraz prowadzenie ciężkich składów całopociągowych.
TMTM w liczbach
- 1 punkt kontaktowy dla eksporterów i importerów
- 52% wzrost liczby przewiezionych kontenerów przez PKP LHS w 2016 w porównaniu do 2015 roku
- 394,6 km – łączna długość linii szerokotorowej, którą zarządza PKP LHS
- 6855 km – długość trasy Dostyk (Chiny) – Sławków LHS
- 1520 mm – szerokość toru w PKP LHS
- 280 000 TEU rocznie – obecne możliwości przeładunkowe Euroterminala w Sławkowie
- 800 000 TEU rocznie – szacowana liczba kontenerów w tranzycie przez Kazachstan w 2020 r.
- 15 000 000 TEU rocznie – łączny import kontenerów drogą morską z Azji do UE (2016 r.)
- 773 000 000 000 EUR – wartość importu z Azji do Europy (2016 r.)