470 wagonów oraz 7 lokomotyw obejmie pierwsza faza nowego programu inwestycyjnego PKP Intercity. Przewoźnik ogłasza przetargi na modernizacje wagonów oraz lokomotyw.
PKP Intercity ogłosiło 5 stycznia przetargi na modernizację 7 lokomotyw EU/EP07 oraz 60 wagonów pasażerskich w tym trzynastu przeznaczonych do celów gastronomicznych. To pierwszy etap dużego programu modernizacyjnego. Spółka planuje jeszcze w styczniu zakontraktować naprawę na poziomie P4 ponad 400 wagonów.
– Rozpoczynamy kolejną falę inwestycji taborowych. W ciągu najbliższych dwóch lat skupimy się na modernizacji i naprawie wagonów, które dziś posiadamy. W pierwszej fazie chcemy jak najszybciej poprawić ich niezawodność oraz podnieść standard wyposażenia i tym samym komfort podróży i bezpieczeństwo naszych pasażerów. Wiążą się z tym również rozpoczęte inwestycje w moce produkcyjne naszej spółki zależnej ZUT Remtrak. Rozwój naszych zasobów sprawi, że w przyszłości naprawy taboru prowadzone będą wyłącznie we własnym zakresie – podkreśla Jacek Leonkiewicz, prezes PKP Intercity.
Lokomotywy objęte przetargiem będą dostosowane do standardu EP08. Zlecenie na modernizację lokomotyw obejmuje wykonanie napraw okresowych na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 7 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07. Modernizacja obejmuje m.in. zmianę przekładni głównej w celu podwyższenia prędkości do 140 km/h, a tym samym podwyższenie standardu lokomotyw do EU/EP08.
Ponadto przewoźnik zleci pełne odtworzenie stanu technicznego lokomotywy i wszystkich jej parametrów eksploatacyjnych – utraconych w wyniku jej użytkowania. Przewidziano możliwość rozszerzenia zakresu modernizacji o następujące elementy: radiotelefon analogowo-cyfrowy GSM/GSM-R, szybkościomierz elektroniczny, smarowanie olejowe obrzeży kół, modernizacja silników trakcyjnych, zabudowa łożysk tocznych w układzie zawieszenia silników trakcyjnych, zabudowa licznika zużycia energii elektrycznej z układem pomiarowym, przebudowa czoła lokomotywy.
Wagony przerabiane na bezprzedziałowe
Kolejny przetarg ogłoszony przez spółkę 5 stycznia dotyczy wykonania modernizacji wraz z naprawą okresową na piątym poziomie utrzymania 26 wagonów osobowych w tym 16 wagonów typu 111A, które po wykonanej usłudze będą wagonami bezprzedziałowymi 2 klasy przystosowanymi do przewozu rowerów oraz 10 wagonów osobowych typu 140A/112A, które będą wagonami przedziałowymi 1 klasy.
PKP Intercity ogłosiło też przetarg na modernizację i naprawę okresową 20 wagonów osobowych typu 141A, które po modernizacji będą wagonami przedziałowymi 2 klasy.
Nowe wagony restauracyjne
Osobne zamówienie PKP Intercity ogłosiło na modernizację trzech wagonów Z1A, które będą przystosowane do celów gastronomicznych.
Spółka ogłosiła też przetarg, który dotyczy 1 wagonu osobowego typu 134A, który po modernizacji będzie wagonem przedziałowym 2 klasy z miejscami do leżenia, 10 wagonów osobowych w tym 8 wagonów osobowych typu 145A, które po wykonanej usłudze będą wagonami przystosowanymi do celów gastronomicznych oraz 2 wagony osobowe typu 144A, które po wykonanej usłudze także będą wagonami przystosowanymi do celów gastronomicznych.
Naprawią ponad 400 wagonów
PKP Intercity planuje poddać okresowej naprawie ponad 400 wagonów. Część z nich, w założonych prac modernizacyjnych, zostanie wyposażona w nowoczesne toalety z obiegiem zamkniętym. Zlecenie wykona spółka zależna od PKP Intercity – REMTRAK. Koszt prac wyniesie około 76 mln netto (ponad 92 mln brutto).