Jak poinformowała „Rynek Kolejowy” wiceminister Jadwiga Emilewicz, to PKP Intercity weźmie udział w przełomowym programie zakupowym w ramach Partnerstwa Innowacyjnego. Zakłada on nie tylko produkcję innowacyjnego pojazdu nowego typu, ale od razu gwarancję zamówienia dużej partii pojazdów – pod warunkiem, że prototyp spełni założenia.
Projekt, który
ogłosiła w maju w sejmie wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz jest przełomowy dla sektora kolejowego. Jego podstawą będzie nowy tryb zamówień publicznych, który umożliwia
ubiegłoroczna nowelizacja PZP – Partnerstwo Innowacyjne. W tym trybie publiczne spółki mogą zamawiać produkty, których nie produkuje na rynku nikt, a Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dofinansowuje stworzenie prototypu innowacji. Pierwszym projektem realizowanym w tym trybie jest rządowy program E-bus, w ramach którego
ma zostać zamówionych 450 autobusów elektrycznych.
Jak powiedziała „Rynkowi Kolejowemu” minister Emilewicz, uczestnikiem projektu będzie PKP Intercity, które deklaruje zamówienie kilkudziesięciu egzemplarzy nowego produktu. Na razie ministerstwo nie chce zdradzić, jak będzie nazywać się projekt ani nawet o jaki typ pojazdu kolejowego chodzi. – Rozpatrywane są trzy produkty – zdradza Emilewicz. – PKP Intercity definiuje wymagania. Nie spełnia ich w tej chwili żaden producent – ani krajowy, ani zagraniczny, dlatego właśnie będzie to produkt innowacyjny – podkreśliła.
Obecnie trwa dialog techniczny pomiędzy PKP Intercity a Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. – Wymaganie trzeba „uszyć na miarę” przewoźnika – podkreśla minister. Dialog ma się zakończyć do końca roku, a na początku przyszłego roku projekt zostanie ogłoszony. Wówczas będzie mógł do niego przystąpić jeden z producentów. Jak wskazuje minister, ten projekt dużo trudniej przygotować niż porównywalne
projekty z Innotaboru – PKP Intercity już teraz musi bowiem przygotować montaż finansowy dla przyszłego zakupu.
Kluczem do Partnerstwa Innowacyjnego jest założenie, że odbiorca zakupi pełną pulę pojazdów – jeśli producent spełnieni postawione wymogi w odpowiednim czasie. Jadwiga Emilewicz ma nadzieję, że nowatorski pojazd spełni wymagania nie tylko PKP Intercity, ale też „wielu przewoźników również w innych państwach” – dzięki czemu za zamówieniem narodowego operatora pójdą kolejne.