Pod koniec grudnia PKP Intercity złożyło w Urzędzie Transportu Kolejowego 15 wniosków o przyznanie otwartego dostępu na trasach krajowych. To już komplet tras komercyjnych, o które wystąpił przewoźnik na najbliższe lata.
Otwarty dostęp to możliwość wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich bez podpisanej umowy o świadczenie usług publicznych z organizatorem publicznego transportu zbiorowego. Uprawnienie to jest przyznawane przez prezesa UTK w formie decyzji.
W połowie ubiegłego roku prezes UTK wydał największą jak dotąd tego typu decyzję,
obejmującą 175 tras PKP IC i Arivy. Spółka PKP Intercity otrzymała wówczas od Urzędu Transportu Kolejowego pozytywną decyzję dla wszystkich dwudziestu wnioskowanych tras na okres od 10 grudnia 2017 do 8 grudnia 2018 r. Szczegółowo o złożonych przez spółkę wnioskach
pisaliśmy tutaj.
15 kolejnych tras
W grudniu 2017 roku PKP Intercity złożyło w Urzędzie Transportu Kolejowego kolejnych 15 wniosków o przyznanie otwartego dostępu na trasach krajowych. Dotyczą one tras: Kołobrzeg – Przemyśl, Gdynia – Zakopane, Łódź Fabryczna – Hel, Gdynia Główna –Gliwice, Gdynia Główna – Bielsko-Biała Główna, Warszawa Wschodnia – Jelenia Góra, Warszawa Wschodnia – Świnoujście, Warszawa Wschodnia – Zielona Góra, Terespol (gr.) – Kunowice (gr.), Lębork – Łeba, Słupsk – Ustka, Terespol (gr.) – Zebrzydowice (gr.), Gdynia –Zebrzydowice (gr.), Warszawa Wschodnia – Chałupki (gr.) oraz Kunowice (gr.) – Chałupki (gr.).
W przypadku 14 tras przewoźnik wystąpił o wydanie decyzji o otwartym dostępie na 5 lat, a w przypadku wniosku dotyczącego przewozów na trasie Warszawa Wschodnia – Zielona Góra – na 4 lata. Zgodnie z obowiązującymi procedurami przyznawania otwartego dostępu, na wniosek tzw. podmiotu uprawnionego prezes UTK bada równowagę ekonomiczną. Wniosek o takie badanie można złożyć w okresie 4 tygodni od publikacji informacji na stronie internetowej. Podmiotem uprawnionym może być m.in. organizator publicznego transportu zbiorowego czy zarządca infrastruktury działający na terenie, którego dotyczy wniosek. Badając równowagę ekonomiczną, prezes UTK sprawdza, czy proponowane krajowe połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych.
Zmiany ciągle możliwe
Jak można zauważyć, większość tras powtarza się względem
wniosków składanych w poprzednich latach. Można tu znaleźć kilka ciekawostek, np. obsługę stacji Przemyśl, Łódź
Fabryczną zamiast Kaliskiej, czy brak obsługi takich stacji jak Szczecin i Szklarska Poręba.
Tym razem wnioski dotyczą dłuższego okresu niż poprzednio (ostatnia decyzja jest ważna tylko do 8 grudnia tego roku). Jak informuje "Rynek Kolejowy" Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity, wniosek należy składać w terminie od roku do maksymalnie 5 lat. – Jeżeli w tym czasie następują zmiany, wówczas dokonywana jest korekta wniosku w tym zakresie. Natomiast jeżeli zupełnie zmienia się przedmiot wniosku, wówczas składany jest wniosek o uchylenie obowiązującej decyzji – wyjaśnia. Ograniczenia obowiązują jedynie w terminach składania wniosków do PKP PLK o wytrasowanie pociągów.
– Złożyliśmy już wszystkie wnioski, które były założone. Możliwe jednak, że w okresie 4-5 lat zajdą zmiany i wówczas będziemy składać nowe wnioski lub modyfikować te złożone wcześniej – podsumowuje przedstawicielka spółki.