PKP Intercity otworzyło oferty w przetargu na dostawę 55 fabrycznie nowych wagonów z prawem opcji na kolejne 26 wagonów. Jak się dowiedzieliśmy, w postępowaniu wystartował jedynie FPS Cegielski. Zarówno Pesa, jak i Newag w nadesłanych pismach poinformowały o rezygnacji z udziału w postępowaniu.
Przedmiotem przetargu jest dostawa 55 nowych wagonów osobowych wraz z wykonaniem ich przeglądu na 3. poziomie utrzymania. Przedmiotem zamówienia jest zakup 5 wagonów przedziałowych pierwszej klasy, 18 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, 18 wagonów przedziałowych drugiej klasy, 7 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery oraz 7 wagonów przedziałowych drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych. Więcej o zamówieniu pisaliśmy
tutaj.
W ramach opcji przewidziane jest dostarczenie do 26 kolejnych wagonów osobowych. Przewoźnik zaznaczył, że może zamówić 2 dodatkowe wagony przedziałowe pierwszej klasy, 9 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, 9 wagonów przedziałowych drugiej klasy, 3 wagony bezprzedziałowe drugiej klasy, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery oraz 3 wagony przedziałowe drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych.
Pierwotnie chętni wykonawcy mieli czas na udział w postępowaniu do 14 lipca, ale termin ten był wielokrotnie przesuwany. Ostatecznie dzisiaj (25 września) minął termin składania ofert. Jak się udało dowiedzieć „Rynkowi Kolejowemu”, wystartował jedynie FPS Cegielski. Natomiast firmy Pesa i Newag złożyły oddzielnie pisma informujące o niezłożeniu oferty.
Oferta FPS-u przekracza o ok. 16% budżet zamawiającego. Producent wycenił 55 wagonów na kwotę 473,5 mln zł brutto, a 81 na kwotę 697,4 mln zł brutto. Tymczasem PKP Intercity zamierzało przeznaczyć na ten cel odpowiednio 409,6 mln zł i 603,3 mln zł brutto.
Teraz PKP Intercity musi zadecydować, czy zwiększyć budżet, czy też rozpisać nowy przetarg. Zgodnie ze zmienionymi warunkami postępowania na realizację zamówienia przeznaczono 96 miesięcy od momentu podpisania umowy, natomiast na prawo opcji przeznaczono 48 miesięcy.
PKP Intercity przewiduje tym razem zrealizowanie przedmiotu zamówienia w całości w terminie nie dłuższym niż 96 miesięcy od momentu podpisania umowy. Wcześniej wymagano terminu tylko 78 miesięcy. Zmienił się także termin dostawy wagonów objętych prawem opcji. Zmawiający przedłużył go z 30 na 48 miesięcy.