Poseł Tomasz Jaskóła zwrócił się z zapytaniem do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o wyjaśnienie powodów, dla których PKP Intercity nie korzysta ze wszystkich wyprodukowanych przed 9 laty elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 podczas sezonu letniego. Po raz kolejny pada pytanie, co stanie się z siedmioma nieczynnymi pojazdami.
W odpowiedzi Kazimierz Smoliński, podsekretarz stanu w MiB, wyjaśnia jaki jest status 7 z 14 eksploatowanych przez PKP Intercity pojazdów.
– PKP Intercity planuje eksploatację tych pojazdów do czasu konieczności wykonania przeglądu poziomu utrzymania P4 (…). Po upływie tego okresu zostaną podjęte decyzje dotyczące dalszego losu pojazdów – informuje Kazimierz Smoliński, dodając, że możliwy jest scenariusz sprzedaży pojazdów innemu podmiotowi, dzierżawa pojazdów innemu podmiotowi oraz wykonanie napraw i dalsza eksploatacja pojazdów. Wybór opcji ma być dokonany w oparciu o analizę kosztów i korzyści każdej z nich, z uwzględnieniem interesów PKP Intercity oraz jej roli w systemie przewozów pasażerskich w Polsce.
Poseł Jaskóła pyta również, dlaczego PKP Intercity zdecydowało się na naprawę 7 pojazdów, a pozostałe 7 uznało za nieprzydatne w ruchu. Kazimierz Smoliński, za informacją otrzymaną ze spółki przewozowej, odpowiada bardzo technicznie, że podstawą wykonania napraw 4. poziomu utrzymania technicznego dla 7 szt. zespołów trakcyjnych ED74 była utrata ważności świadectw sprawności technicznej tych pojazdów określonej według DSU, podając jednocześnie kwoty, za które wykonano naprawy (w roku 2012 dla 1 ezt – 1 432 015,20 zł netto, w roku 2013 5 ezt po 1 609 052,45 zł netto za sztukę, oraz w roku 2014 dla 1 ezt – 1 748 000,00 zł netto).
Najistotniejszą informacją, którą możemy uzyskać dzięki pytaniu skierowanemu przez posła, jest kwestia rozpoczęcia wewnętrznego dochodzenia w PKP Intercity, dotyczącego powodów odstawienia pojazdów ED74.
– Spółka poinformowała, iż w kwestii dotyczącej pozostałych pojazdów kolejowych serii ED74 (poza eksploatowanymi) powołany został specjalny zespół mający na celu przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego dotyczącego braku eksploatacji przez spółkę przedmiotowych pojazdów kolejowych – poinformował Kazimierz Smoliński.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.