Nie tylko przewoźnicy regionalni mogą uruchomić projekty taborowe dzięki decyzji CUPT. W drugim rozstrzygniętym konkursie wygrał wart miliard złotych projekt PKP Intercity.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych z
poślizgiem rozstrzygnęło konkurs na projekty do dofinansowania w ramach działania 5.2 – rozwój transportu kolejowego poza siecią TEN-T, o czym
piszemy w tym wątku. Nie był to jednak jedyny rozstrzygnięty konkurs, bo wybrano też zwycięzców podobnego postępowania w działaniu 5.1 – rozwój kolejowej sieci TEN-T.
Pieniądze z tego konkursu trafiły do samorządów i ich spółek
Konkurs w ramach działania 5.1 skierowany był do przedsiębiorstw kolejowych przewozów pasażerskich, pooli taborowych oraz samorządów. Dofinansowaniu miały podlegać projekty przyczyniające się do wzmocnienia roli kolei dzięki poprawie stanu połączeń kolejowych w sieci TEN-T. Działania objęte konkursem obejmowały unowocześnienie (zakup lub modernizacja) taboru kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą służącą jego utrzymaniu, w tym taboru i urządzeń niezbędnych do przygotowania składów/pociągów dla ruchu pasażerskiego. Dofinansowany tabor będzie wykorzystywany na obszarze, który został wskazany w dokumentacji aplikacyjnej – po liniach kolejowych, wśród których minimum 60% ich długości leży w sieci TEN-T.
Jak
już informowaliśmy, CUPT uzyskał zgodę na powiększenie puli środków w konkursie 5.2, dedykowanym przewozom poza główną siecią TEN–T. Te pieniądze pochodzą właśnie z konkursu, w którym startowało PKP Intercity – doszło tu do zmniejszenia kwoty alokacji przeznaczonej na konkurs z 850 000 000,00 zł. do kwoty 653 730 052,05 zł. Czekamy na listę wszystkich złożonych projektów – także tych, które nie otrzymały dofinansowania.
Duże plany PKP Intercity – warte miliard złotych
W rozstrzygniętym właśnie konkursie wygrał ostatecznie jeden projekt, pn. "Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw", który zgłosiło PKP Intercity. Został on oceniony na 30 punktów (na 50 możliwych). Robi wrażenie jego koszt, bo jest to aż 990 402 775,59 złotych. Dofinansowanie w postaci 50 proc. środków kwalifikowanych sięgnie 402 505 379,30 złotych.
Spółka poinformowała „Rynek Kolejowy”, jakie działania zgłoszono w konkursie. Po pierwsze, modernizację 183 wagonów do prędkości co najmniej 160 km/h, w tym: 34 wagony AB, 34 wagony COMBI oraz 115 wagonów B. Do takiej samej prędkości spółka zmodernizuje też 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07.
Projekt zakłada też modernizację lokomotyw spalinowych do prowadzenie prac manewrowych na stacjach i bocznicach: trzy z nich będą obsługiwać Szczecin Zaleskie Łęgi, dwie – Wrocław Główny a jedna – Poznań Główny. Do tego dofinansowany zostanie zakup sześciu pojazdów szynowo-drogowych do prowadzenia prac manewrowych na terenie stacji postojowych Gdynia Grabówek i Kraków Prokocim (po dwie) oraz Gdynia Leszczynki i Przemyśl Bakończyce (po jednej).
Ostatnim elementem projektu jest modernizacja stacji postojowych: Gdynia Grabówek, Szczecin Zaleskie Łęgi, Olsztyn, Kraków Główny Zachód oraz Wrocław Główny. – W ramach zadań modernizacyjnych na stacjach kolejowych objętych projektem, przewidziano kompleksowe prace mające na celu usprawnienie procesów utrzymania taboru, prace uzupełniające służące bezpieczeństwu (np. instalacja systemu monitoring CCTV na stacjach postojowych Gdynia Grabówek i Kraków Główny Zachód), a także budowę myjni na terenie stacji postojowych Kraków Główny Zachód i Wrocław Główny – informuje „RK” Anna Zakrzewska z biura prasowego przewoźnika.