PKP Intercity rozstrzygnęło przetargi na naprawy i modernizację wagonów i lokomotyw. Wśród wyników jest nowa firma Olkol. Wagony będzie naprawiać głównie Pesa.
Półtora miesiąca
od otwarcia ofert na wykonanie napraw okresowych na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją siedmiu lokomotyw EU/EP07 PKP Intercity rozstrzygnęło w końcu to postępowanie. Najkorzystniejsza cenowo w obu częściach zamówienia była oferta Olkolu. To teoretycznie nowa marka na rynku kolejowym, jednak w rzeczywistości jej siedziba i zarząd jest taka sama, jak dobrze znanego ZNTK Oleśnica. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.
Oferta Olkolu opiewała na 6 970 141,86 zł w zakresie części pierwszej zamówienia i 5 226 606,40 zł w drugiej części zamówienia (wszystkie kwoty brutto, z prawem opcji). Olkol zaproponował też najdłuższy okres gwarancji – aż 60 miesięcy. Teraz PKP Intercity poinformowało o wyborze tej oferty jako najkorzystniejszej. Olkol wygrał z wyraźną przewagą punktową nad rywalami z Pesy i Newagu. Ich oferty można znaleźć
w tym miejscu.
Lokomotywy objęte przetargiem miały być pierwotnie dostosowane do standardu, które prezentują lokomotywy EP08, czyli jeździć z prędkością 140 km/h. W tym celu konieczna miała być zmiana przekładni głównej elektrowozu. Jednak PKP Intercity w ostatnich tygodniach zmieniło zapisy specyfikacji przetargowej i wygląda na to, że lokomotywy przejdą bardziej standardową naprawę poziomu P5, niż modernizację. Więcej na ten temat
można przeczytać tutaj.
Będą naprawy 80 wagonów
Przewoźnikowi udało się w końcu rozstrzygnąć
ogłoszone po raz kolejny postępowanie na naprawę 80 wagonów pasażerskich na poziomie utrzymania P4. Oferty, które przewoźnik otrzymał w poprzednim przetargu, przekraczały jego budżet. Przetarg podzielono na 10 zadań (po siedem wagonów 111A i jednym 112A). Wybrany w drodze przetargu wykonawca będzie miał od momentu podpisania umowy 75 dni na wykonanie wszystkich prac. Więcej na temat zamówienia
pisaliśmy tutaj.
W siedmiu z dziesięciu części zamówienia Pesa nie miała konkurentów. W części III zamówienia Pesa wygrała z Olkolem. Natomiast IV i IX części zamówienia z Pesą wygrał Wagon Opole. Wszystkie zwycięskie oferty zostały zaakceptowane przez PKP Intercity. Jeśli wkrótce zostaną podpisane umowy, będą jeszcze możliwe do wykonania przed Światowymi Dniami Młodzieży.
PKP Intercity wybrało również wykonawcę modernizacji trzech wagonów typu Z1A wraz z wykonaniem czynności utrzymania na poziomie P5. Tu jedyną ofertę złożyła Pesa, i to ona wykona zamówienie.
Trwają kolejne postępowania. Potrzebne setki wagonówW tym roku PKP Intercity intensywnie ruszyło z
programem napraw i modernizacji aż 400 wagonów i 60 lokomotyw za 1,8 mld złotych. Największa liczba wagonów będzie potrzebna przewoźnikowi m.in. w związku ze
Światowymi Dniami Młodzieży, które pod koniec lipca odbędą się w Krakowie.
W pierwszym zakończonym w tym roku postępowaniu na wykonanie napraw poziomu P4 przewoźnik
wyłonił wykonawców dla 19 (z 26) wagonów. Trwają m.in. postępowania na wykonanie napraw okresowych
27 lokomotyw elektrycznych EP09, wykonanie modernizacji wraz z naprawą P5 (w ramach trzech oddzielnych postępowań) w sumie 57 wagonów, a także na
wykonanie napraw na poziomie P4 kolejnych 112 wagonów.
Narodowy przewoźnik ogłosił też niedawno
dialog techniczny na dostawę nowych lokomotyw elektrycznych.