Partnerzy serwisu:
Pasażer

PKP Intercity rozbuduje trasy Dartów i Flirtów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-11-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PKP Intercity rozbuduje trasy Dartów i Flirtów
Fot. Fot. Konrad/ gmfk.pl/cpg144/displayimage.php?pid=74655
Jest zgoda Komisji Europejskiej na wydłużenie relacji połączeń InterCity do Zakopanego i Nowego Sącza obsługiwanych Flirtami. Kłodzko, Ełk i Chełm to kolejne miejscowości, które mogą skorzystać ze starań PKP Intercity nad wydłużeniem relacji Dartów. Trwają prace nad takim rozwiązaniem.

Obecny kształt siatki połączeń kategorii InterCity, obsługiwanych składami Flirt3 i PesaDart, nie jest ostateczny. Państwowy przewoźnik PKP Intercity prowadzi działania mające na celu objęcie ofertą InterCity miejscowości takich jak Nowy Sącz, Zakopane, Kłodzko, Ełk czy Chełm. PKP Intercity potrzebuje zgody Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz ujęcia niektórych relacji w umowie PSC.

Uzyskano już zgodę na wydłużenie trasy kursowania pociągów Flirt3 do Zakopanego i Nowego Sącza. Przewoźnik czeka na decyzję w sprawie zmian tras pojazdów PesaDart. W drodze starań PKP Intercity musi uzasadnić dlaczego wnioskuje o zmianę.

Nierentowność barierą

Relacje, o których mowa, z dużym prawdopodobieństwem mogą okazać się nierentowne, czego PKP Intercity i Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie ukrywają. W związku z tym musiałyby one zostać wpisane do umowy PSC z gwarancją środków z budżetu państwa na dofinansowanie. Choć PKP IC nie planuje pociągów InterCity do Nowego Sącza, Zakopanego, Chełma czy Kłodzka w rozkładzie jazdy 2016/2017, warto dodać, że zgody nie odnoszą się tylko do najbliższego rozkładu jazdy.

Z analiz przeprowadzonych przez PKP IC i MIB wynika, że wydłużenie np. Nowego Sącza relacji jednego z pociągów kursujących na odcinku Olsztyn – Kraków jest technicznie możliwe (podobnie do pozostałych wspomnianych miast), ale nie gwarantuje generowania potoków pasażerskich, uzasadniających to wydłużenie. – Z uwagi na przewidywane niskie zainteresowanie podróżnych, ewentualne wydłużenie relacji nie może się odbyć na zasadach komercyjnych. Omawiane zmiany wymagałyby objęcia pociągów kursujących w wydłużonych relacjach umową PSC. MIB dysponuje ograniczonym limitem środków z dotacji budżetowej na dofinansowanie przewozów międzywojewódzkich, określanym corocznie w ustawie budżetowej i nie ma możliwości zwiększenia tego limitu, w rozkładzie jazdy pociągów 2016/2017 nie zaplanowano nowych połączeń do Nowego Sącza, Zakopanego, Kłodzka, Ełku czy Chełma – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

– Realizacja planów PKP Intercity odnośnie objęcia połączeniami kategorii IC niektórych wydłużonych relacji obsługiwanych nowym taborem (ezt Flirt i Dart) zakupionym ze współfinansowaniem z funduszy UE, uwarunkowana jest różnorodnymi czynnikami. Podstawowy to konieczność uzyskania zgody CUPT (Komisji Europejskiej) na obsługę innych tras niż wskazane w projekcie i wniosku o dofinansowanie. Po drugie, w przypadku tras nieujętych w planie transportowym i nieobjętych dotychczas umową o świadczenie usług publicznych zawartą z MIB, konieczne jest rozszerzenie tej umowy i zagwarantowania przez MIB dodatkowych środków budżetowych na dofinansowanie nowych połączeń. I ostatni warunek to możliwości techniczno-eksploatacyjne infrastruktury kolejowej – informuje MIB.

Kiedy?

Z informacji uzyskanych od Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wynika, że pewne są plany PKP Intercity dotyczące uruchomienia pociągów kategorii IC do Nowego Sącza, Zakopanego, Kłodzka i Ełku. Wydłużenie połączeń kategorii IC obsługiwanych składami ED161 do Chełma, jak informuje MIB, nie może być czasowo zrealizowane z powodu planowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe remontu linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin (objazdy niezelektryfikowaną linią kolejową przez Parczew). Jak dodaje resort infrastruktury, po zmianie uwarunkowań infrastrukturalnych spółka powróci do koncepcji uruchomienia pociągów kategorii IC do Chełma.

Biorąc pod uwagę uwarunkowania prawno-organizacyjne, pociągi InterCity do Nowego Sącza i Zakopanego mogłyby pojechać najwcześniej za rok, choć już w grudniu część pociągów Dart i Flirt zmieni swoje relacje. Flirty pojadą m.in. z Krakowa do Gdyni przez Toruń i Bydgoszcz. Składy Dart planowane są na trasie z Łodzi Fabrycznej do Warszawy i Białegostoku (oczekiwana zgoda CUPT). Darty miały w grudniu pojechać również przez Żywiec do Zwardonia, ale nie ma jeszcze zgody CUPT na taką modyfikację tras pociągów zakupionych przy współudziale finansowym Unii Europejskiej, dlatego PKP IC wycofało się z tej pozycji w rozkładzie jazdy.

Ważne konsultacje

Do 22 listopada Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa prowadzi konsultacje społeczne w sprawie zmiany planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym. Nowy „Plan” ujmuje wszystkie wskazane wyżej relacje w scenariuszu podstawowym. Oznacza to, że po przyjęciu „Planu” w takim kształcie, MIB obliguje się do zagwarantowania środków finansowych na codzienne połączenia międzywojewódzkie do tych miast.

Już w kwietniu jako pierwsi informowaliśmy o planach PKP Intercity związanych z objęciem Nowego Sącza codziennym pociągiem InterCity w kierunku Warszawy i Olsztyna. Połączenie miało być obsługiwane Flirtami. Przewoźnik wycofał się z tych planów w rozkładzie jazdy 2016/2017 najprawdopodobniej ze względu na wspomniany wyżej brak gwarancji dofinansowania ze strony MIB. Więcej pisaliśmy tutaj. W odniesieniu do Zakopanego dużą korzyścią dla przewoźnika i pasażerów będzie zakończenie budowy dwóch ważnych łącznic kolejowych na trasie Kraków Główny –  Zakopane, dzięki którym czas przejazdu np. z Warszawy do Zakopanego skróci się o około 30 minut. Mowa o łącznicy w Krakowie Krzemionkach oraz Suchej Beskidzkiej. Ta pierwsza ma być gotowa do końca 2017 roku, łącznica w Suchej Beskidzkiej w I połowie 2017 r. 

Z wymienionych wyżej miejscowości obecnie codzienne połączenia pospieszne obsługują tylko Ełk (np. TLK-i Szczecin – Giżycko – Białystok) i Chełm (Kiev Express). Nie ma codziennych bezpośrednich połączeń np. w kierunku Warszawy z Ełku, Nowego Sącza, Zakopanego czy Kłodzka. Od nowego rozkładu jazdy tylko Chełm i Zakopane uzyskają dodatkowe, codzienne połączenia. Z Zakopanego do Warszawy pojedzie TLK „Karpaty” (z grupą wagonów do Gdyni) a z Chełma do Warszawy od 11 czerwca 2017 r. codzienny pociąg TLK „Zamoyski”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5