Ruszył długo zapowiadany przetarg PKP Intercity na zakup nowych wagonów osobowych. Łącznie do przewoźnika trafi co najmniej 55 pojazdów wraz z usługą wykonania przeglądu na trzecim poziomie utrzymania.
PKP Intercity chce zakupić 55 nowych wagonów osobowych wraz z wykonaniem ich przeglądu na 3. poziomie utrzymania. "Rynek Kolejowy" o planach przewoźnika informował jako pierwszy
już w lipcu 2016 roku. Mówił o tym członek zarządu spółki Jarosław Oniszczuk. Zaznaczał wtedy, że nie będą to wagony piętrowe, które mają wiele ograniczeń eksploatacyjnych.
Przedmiotem zamówienia jest zakup 5 wagonów przedziałowych pierwszej klasy, 18 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, 18 wagonów przedziałowych drugiej klasy, 7 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery oraz 7 wagonów przedziałowych drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych. Łącznie przewoźnik pozyska 55 sztuk pojazdów. Dodatkowo w ramach zamówienia objęte będą one wykonaniem przez wykonawcę przeglądu na 3. poziomie utrzymania. Co więcej, wagony mają posiadać dopuszczenie do eksploatacji nie tylko w Polsce, ale także w Czechach, Niemczech, Austrii na Słowacji i Węgrzech.
Jest też prawo opcji
W ramach opcji przewidziane jest dostarczenie do 26 kolejnych wagonów osobowych. Przewoźnik zaznaczył, że może zamówić 2 dodatkowe wagony przedziałowe pierwszej klasy, 9 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, 9 wagonów przedziałowych drugiej klasy, 3 wagony bezprzedziałowe drugiej klasy, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery oraz 3 wagony przedziałowe drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych.
Spółka daje wykonawcy 78 miesięcy na zrealizowanie całości podstawowego zamówienia. W zakresie prawa opcji termin jest już krótszy i wynosi 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Wykonanie przeglądu każdego z wagonów nastąpi po 24 miesiącach od dnia odbioru każdego z nich. Wymagana gwarancja ma wynieść minimum 36 miesięcy.
80% to cenaPKP Intercity zastosowało liczne kryteria oceny ofert. Cenę jednostkową dostawy wagonu osobowego określono na 70%, zaś cena jednostkowa wykonania przeglądu na 3. poziomie utrzymania to 10% oceny. 10% stanowi długość gwarancji. Kolejne 10% to kryteria techniczne. Jest ich w sumie pięć, czyli za każdy z nich oferent uzyska po dwa punkty. PKP Intercity będzie punktować całkowitą masę wagonu osobowego 1 klasy przedziałowego w stanie służbowym, wagonu osobowego 2 klasy bezprzedziałowego w stanie służbowym, wagonu osobowego 2 klasy przedziałowego w stanie służbowym, wagonu osobowego 2 klasy bezprzedziałowego wyposażonego w osiem wieszaków na rowery w stanie służbowym oraz wagonu osobowego 2 klasy przedziałowego przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych w stanie służbowym.
Wykonawca startujący w przetargu musi wykazać, że w okresie ostatnich 3 lat należycie wykonał dostawę (dostawy) lub naprawę (naprawy) nie mniej niż 10 wagonów osobowych (piętrowych lub jednopokładowych lub członów pasażerskich pojazdów kolejowych). Przez dostawę w rozumieniu powyższego warunku rozumie się dostawę wagonów osobowych o prędkości konstrukcyjnej nie mniejszej niż 190 km/h.
Wadium tego zamówienia określono na 3,3 mln zł. Termin składania ofert mija 14 lipca 2017 roku.
Co jeszcze planuje PKP Intercity?W październiku IC ogłosiło
strategię taborową na lata 2016–2020, w ramach której zainwestuje ok. 2,5 mld zł. PKP Intercity zapowiada
zakup 40 nowych lokomotyw. Kolejowa spółka chce rozstrzygnąć postępowanie jeszcze w tym roku, tak, aby lokomotywy mogły wjechać na tory do końca 2019 roku. Na razie spółka ogłosiła przeprowadzenie dialogu technicznego przed zakupem lekkich dwuosiowych lub trzyosiowych
lokomotyw manewrowych. Czekamy również
na postępowania na 20 jednosystemowych elektrowozów o prędkości maksymalnej do 160 km/h oraz 10 elektrowozów wielosystemowych o prędkości do 190 km/h. Ruszył również nowy projekt PKP Intercity wielofunkcyjnych
wagonów COMBO o podwyższonym standardzie podróżowania. Szczegółowo o parametrach takich wagonach
pisaliśmy tutaj.