Żaden producent nie wystartował w przetargu PKP Intercity na wagony specjalne do przewozu wojska, ogłoszonym na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej. Dopiero w cztery miesiące po tym jak PKP Intercity stwierdziło ten fakt, doszło do unieważnienia przetargu.
Aktualizacja: PKP Intercity nie kupi wagonów dla wojskaPKP Intercity 27 czerwca zdecydowało o unieważnieniu przetargu, do którego nie wpłynęła żadna oferta. To interesujące, że stało się to po ponad 4 miesiącach po upłynięciu terminu składania ofert. Na razie oznacza to, że PKP Intercity nie zamówi wagonów dla Polskich Sił Zbrojnych. Nie wiadomo, jaki będzie los tego
kontrowersyjnego pomysłu.
Najpierw zapytanie, potem przetarg
Przetarg poprzedziło zapytanie rynkowe PKP IC, ogłoszone w sierpniu (
o tym pisaliśmy tutaj). Producenci taboru stwierdzili, że
nie są w stanie w pełni zrealizować takiego zamówienia, głównie ze względu na życzenie uzyskania homologacji w wielu krajach. Nie zniechęciło to MON i PKP Intercity. W listopadzie PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę ośmiu wagonów osobowych specjalnych do przewozu osób na potrzeby Sił Zbrojnych RP – tylu, ile było we wcześniejszym zapytaniu ofertowym.
Przedmiotem zamówienia była dostawa 6 wagonów bezprzedziałowych specjalnych 2. klasy do przewozu żołnierzy oraz 2 wagonów przedziałowych specjalnych 2. klasy do przewozu konwoju. MON bardzo obniżył swoje wymagania w zakresie podróżowania po Europie. Wagony muszą posiadać zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu zgodnego z TSI oraz dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań krajowych w zakresie eksploatacji po sieciach Polski, Czech, Słowacji, Węgier oraz Rumunii. Więcej na temat specyfikacji
można przeczytać tutaj.
MON wyjaśniaW grudniu sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki
udzielił szerszej informacji o zamówieniu. Zapowiedział też próbę pozyskania 70 wagonów platform o nośności do 70 ton. Zdaniem wiceministra zamówienie uzupełnią braki oraz poprawią zdolności operacyjne wojska, szczególnie w aspekcie możliwości szybkiego przerzutu Grup Bojowych NATO i UE oraz Sił VJTF (Very High Readiness Joint Task Force – tzw. Szpica NATO – przyp. JM), wyposażonych w ciężki sprzęt wojskowy, np. czołgi.
Okazuje się, że zamówienie wagonów specjalnych nie będzie proste. W przetargu PKP Intercity nie wpłynęła bowiem żadna oferta.