Rozstrzygnięto przetarg na wykonanie modernizacji 40 wagonów osobowych typu 141A /111A. Wszystkie one staną się w efekcie prac wielofunkcyjnymi wagonami COMBO. PKP Intercity zdecydowało o podniesieniu budżetu zamówieniu i przyznaniu kontraktu.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych. Jak deklaruje PKP Intercity, po wykonanej naprawie wraz z modernizacją wagony osobowe będą wagonami wielofunkcyjnymi COMBO o podwyższonym standardzie z miejscami do siedzenia w układzie przedziałowym, z wydzielonymi przedziałami dla matki z dzieckiem, z przedziałem dla osób niepełnosprawnych, z miejscami do przewozu rowerów i z automatem z przekąskami. Do modernizacji przeznaczone mają zostać wagony osobowe typu 141A/111A. Dodatkowo zamawiający przewiduje zastosowanie prawa opcji. Polegałaby ona na wykonaniu naprawy wraz z modernizacją nie więcej niż 20 dodatkowych pojazdów.
Po otwarciu kopert, problemem okazała zdecydowanie wyższa od założeń PKP Intercity cena. Do przetargu stanęła wyłącznie Pesa, która zamówienie podstawowe wyceniła na 207,624 mln zł brutto, zaś zamówienie wraz z prawem opcji na 311,436 mln zł brutto. Budżet, który przygotowało PKP Intercity, wynosił odpowiednio – 177,12 mln zł brutto i 265,68 mln zł brutto. Teraz doczekaliśmy się rozstrzygnięcia postępowania. Spółka zdecydowała o przyznaniu kontraktu Pesie, której oferta zyskała komplet punktów przetargowych.
Już w 2015 roku PKP Intercity zapowiadało projekt wagonów COMBO (wtedy jeszcze nazywał się on COMBI). To wagony wielofunkcyjne o podwyższonym standardzie do obsługi różnych grup podróżnych. Pojazdom w całości zostaną wymienione wózki na nowe, co poprawi komfort podróżowania. W wagonie znajdą się za to aż dwie toalety, przedziały dla rodziców z dziećmi, osób niepełnosprawnych, a także dla obsługi pociągów. Nie zabraknie miejsca na rowery, automaty z przekąskami oraz bezpłatnego WI-Fi. Pasażerowie mogą liczyć na gniazdka elektryczne 230V przy każdym siedzeniu, rolety w oknach, półkę bagażową, lustro, dwa 4-litrowe lub cztery 2-litrowe kosze oraz monitor systemu informacji pasażerskiej z dostosowaną wielkością liter. Szczegółowo o parametrach wagonów
piszemy tutaj.