Rozpoczynają się przetargi taborowe, które PKP Intercity zapowiedziały w 2016 roku. Na pierwszy ogień pójdzie 20 lokomotyw serii EU07 i EP07, które po naprawie głównej uzyskają możliwość prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h.
Przetarg PKP Intercity ogłosiło 14 lutego. Jego przedmiotem jest „wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP 07 połączonej z modernizacją zwiększającą prędkość do 160 km/h.”
PKP Intercity zachęca do negocjacji na temat modernizacji maksymalnie do 10 potencjalnych wykonawców, po czym zaprosi ich do składania ofert wstępnych. Zamawiający nie przewiduje udzielenia zamówienia na podstawie ofert wstępnych bez przeprowadzenia negocjacji. Trudno oczekiwać, żeby do zadania zgłosiło się więcej niż 10 firm, ponieważ lista przedsiębiorstw zdolnych modernizować lokomotywy EU07/EP07 jest dość krótka i sprowadza się do kilku podmiotów. Przewoźnik wymaga od oferentów pisemnej gwarancji jakości na okres przynajmniej 36 miesięcy. Termin wykonania modernizacji pierwszej lokomotywy elektrycznej ma wynosić 210 dni kalendarzowych, każdej następnej lokomotywy elektrycznej – 120 dni kalendarzowych.
Cena będzie stanowiła 70% warunku przydzielenia zamówienia, pozostałe warunki to: okres gwarancji (15%), termin wykonania naprawy okresowej na 5. poziomie wraz z modernizacją pierwszej z lokomotyw elektrycznych (5%), termin wykonania naprawy okresowej na 5. poziomie wraz z modernizacją każdej z następnych z lokomotyw elektrycznych (10%). Zamawiający będzie ubiegał się o współfinansowanie modernizacji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Oferty można składać do 17 marca 2017.
Obecnie PKP Intercity posiada 3 lokomotywy EU07A, które zostały gruntownie zmodernizowane w zakładach ZNTK Oleśnica (obecnie Olkol). Przebudowane lokomotywy zbierały dobre opinie wśród załóg PKP Intercity. Przewoźnik potrzebuje coraz więcej lokomotyw zdolnych jeździć z prędkością 160 km/h, ze względu na rosnącą liczbę szlaków, na których można osiągnąć taką prędkość.
Więcej na temat projektów taborowych PKP Intercity piszemy
tutaj.