Narodowy przewoźnik ogłosił dialog techniczny na dostawę nowych lokomotyw elektrycznych o prędkości eksploatacyjnej do 160 km/h.
Lokomotywa, nad zakupem której zastanawia się przewoźnik, ma być jednosystemowa, o dopuszczalnym nacisku na oś poniżej 200 kN i prędkości eksploatacyjnej 160 km/h – także na nachyleniu do 10 promili. Przyspieszenie lokomotywy ma wynosić 1 m/s2, a rozruch ze składem o masie co najmniej 650 ton brutto ma być możliwy na torze o nachyleniu do 15 promili.
Moc silników musi wynosić co najmniej 5 MW. Lokomotywa ma posiadać ETCS poziomu 1 i 2 i GSM–R. PKP Intercity wymaga też diagnostyki pokładowej, klimatyzacji w kabinach maszynisty. Celem dialogu jest oszacowanie wartości, terminu i możliwości technicznych realizacji zamówienia. PKP IC chce poznać też propozycje rozwiązań technicznych producentów. Wnioski o udział w postępowaniu można składać do 13 maja.
Spośród polskich lokomotyw prawdopodobnie IC zaproponowane zostaną
Pesa Gama i
Newag Griffin. Zagraniczni producenci mogą zaoferować np. popularne
Siemens Vectron i Bombardier Traxx. Ostatnie nowe lokomotywy kupione przez PKP IC to spalinowa wersja Gamy Pesy. Przewoźnik nabył 10 sztuk. Osiem lat temu kupił 10 nowych lokomotyw wielosystemowych Siemens Eurospinter "Husarz" (poprzednik Vectrona).
W styczniu poprzedni prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz poinformował, że spółka
rusza z projektem modernizacji i napraw 400 wagonów pasażerskich. W ramach strategii przewidziano również modernizację 60 lokomotyw elektrycznych oraz zapleczy technicznych. W sumie plan obejmował 1,8 mld złotych, ale nie przewidywał zakupu nowego taboru trakcyjnego.
Nowy zarząd spółki nie informował jeszcze o swoich planach taborowych. Na razie
zdecydowano się za to na sprzedaż elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. W ubiegłym roku PKP Intercity
przeprowadziło konsultacje z klientami dotyczące preferowanego układu nowych i modernizowanych wagonów.