Spółka PKP Informatyka testuje już platformę Bilkom 2. Nowe rozwiązanie ma umożliwić zakup biletu łączonego różnych przewoźników w jednej transakcji z uwzględnieniem różnych opcji podróży. Pozwoli też np. sprawdzić opóźnienia pociągów na trasie.
W marcu informowaliśmy, że PKP Informatyka dodała do aplikacji z rozkładem jazdy Bilkom informacje o
opóźnieniach pociągów dostępne w czasie rzeczywistym. Cały czas jednak słyszeliśmy o przygotowywanej przez spółkę aplikacji Bilkom 2. W końcu kolejowa spółka odkrywa karty – Bilkom2 będzie platformą internetowej sprzedaży biletów. Jak mówi „Rynkowi Kolejowemu” Tomasz Miszczuk, prezes PKP Informatyka, za pomocą Bilkom 2 pasażerowie będą mogli wyszukać interesujące ich połączenie kolejowe, w tym wieloetapowe – uwzględniające przesiadki oraz zakupić bilet na całą trasę w ramach jednej transakcji płatniczej.
– Dzisiaj pasażer chcąc kupić bilet przez internet na całą trasę musi logować się do systemów sprzedaży poszczególnych przewoźników – wyjaśnia. Korzystając z platformy Bilkom 2 pasażer będzie mógł kupić kolejowy bilet łączony w jednym systemie i w jednej transakcji z uwzględnieniem różnych opcji podróży i usług udostępnianych przez przewoźników bezpośrednio w pociągach, np. przewóz roweru, bagażu, psa itp. – mówi Miszczuk.
Nowa platforma sprzedaży biletów
PKP Informatyka planuje wykorzystanie Platformy Bilkom 2 jako narzędzia, za pośrednictwem którego będzie świadczyła sprzedaż biletów przewoźników na zasadach agencyjnych. – Platforma Bilkom 2 będzie umożliwiać nie tylko wyszukiwanie połączeń kolejowych, zakup biletów na wybrane trasy, ale również zapewniać inne funkcjonalności z zakresu usług posprzedażowych, jak chociażby wymianę biletów zakupionych za jej pośrednictwem – mówi Miszczuk.
Warto zaznaczyć, że Bilkom 2 nie wiąże się bezpośrednio z pracami nad centralnym systemem rezerwacji i sprzedaży biletów KURS, który jest utrzymywany i ciągle rozwijany przez PKP Informatykę. – Czym innym jest system centralny, a czym innym są kanały sprzedaży. I z tego wszyscy powinniśmy zdawać sobie sprawę – zaznacza Miszczuk. Jak dodaje, spółka pracuje też nad nowymi funkcjonalnościami systemu centralnego opartego o KURS.
Kiedy możemy spodziewać się debiutu Bilkom 2? Według nieoficjalnych informacji miał on pierwotnie ruszyć w czerwcu 2017 roku. – Termin czerwcowy był terminem zamknięcia prac deweloperskich i został dotrzymany – twierdzi Miszczuk. Oficjalnego terminu startu jeszcze nie ma. – Harmonogram prac związanych z implementacją i komercyjnym uruchomieniem platformy jest tworzony i realizowany wspólnie z przewoźnikami, biorącymi udział w projekcie – PKP Intercity, Przewozami Regionalnymi, PKP SKM w Trójmieście i w dużej mierze jest uzależniony od ich możliwości technicznych i terminów udostępniania niezbędnych danych. Obecnie trwają testy, które przeprowadzamy wspólnie z przewoźnikami – zapewnia prezes.
Czy to już wspólny bilet?
Jak zapowiedział prezes PKP SA Krzysztof Mamiński, tuż po wakacjach ruszy pierwszy etap wspólnego biletu. Obejmie możliwość kupna – początkowo tylko w kasie – biletu na przejazd pociągami PR, PKP Intercity i SKM Trójmiasto na jednym blankiecie.
Piszemy o tym tutaj. Później prezes PKP poinformował, że w internecie taka możliwość
pojawi się do końca roku, co powiązał właśnie z Bilkom 2.
– Wspólny bilet jest odrębnym projektem, nadzorowanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. PKP Informatyka wspólnie z przewoźnikami zaangażowanymi w projekt – PKP Intercity, Przewozami Regionalnymi i PKP SKM w Trójmieście – opracowała koncepcję wspólnego biletu. Koncepcja ta opiera się na bilecie łączonym, zawartym na jednym blankiecie – tłumaczy Miszczuk. Jak wyjaśnia, PKP Informatyka jest odpowiedzialna za opracowanie architektury wspólnego biletu i jego wytworzenie, to znaczy prace programistyczne i testy w oparciu o dotychczasowe narzędzia informatyczne zaprojektowane i wytworzone przez PKP Informatykę.
– PKP Informatyka aktualnie prowadzi prace adaptujące centralny system sprzedaży i rezerwacji biletów KURS do nowych wymogów. Ich wynikiem będzie możliwość zakupu przez podróżnych biletu łączącego oferty przewoźników świadczących usługi przewozu na wskazanej trasie przejazdu w kasach na dworcach, a w przyszłości także w innych kanałach sprzedaży, np. internecie. Konstrukcja rozwiązania zaproponowanego przez PKP Informatykę pozwala na dołączanie do systemu kolejnych przewoźników – zapewnia prezes kolejowej spółki IT.