Pociągi dalekobieżne niemal całkowicie znikną z rozkładu jazdy stacji Łódź Kaliska. Duży dworzec leżący w dzielnicy Polesie pełnił do niedawna funkcję jednego z dwóch najważniejszych w mieście. Po otwarciu Łodzi Fabrycznej stopniowo tracił na znaczeniu, bo pociągi kierowane są albo na nową stację podziemną, albo na krótszą niż przez Łódź Kaliską trasę Łódź Widzew – Zgierz.
PKP Intercity już dwukrotnie zapowiadało rezygnację z obsługi Łodzi Kaliskiej, do niedawna jednej z najważniejszych stacji pasażerskich w mieście. Pierwszy raz zmianę trasy kursów anonsowano
przed otwarciem podziemnej Łodzi Fabrycznej, drugi –
przed tegorocznymi wakacjami. Ostatecznie w okresie letnim prowadzono jednak
prace remontowe na alternatywnym szlaku Łódź Widzew – Zgierz, co wymusiło pozostawienie dotychczasowego przebiegu kursów przelotowych jadących w kierunku Kutna.
Głównymi dworcami będą Fabryczna i Widzew Wszystko wskazuje jednak na to, że planowane od dłuższego czasu zmiany ostatecznie wejdą w życie już w najbliższą niedzielę. – Od września na stacji Łódź Kaliska zatrzyma się [jedynie] skład IC Doker – zapowiada Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity. Poranny pociąg z Łodzi Fabrycznej do Gdyni Głównej nie będzie jednak zatrzymywał się na Dworcu Kaliskim codziennie. W wybrane dni września będzie kursować przez Łódź Arturówek (bez postoju) ze względu na prace remontowe.
– Wszystkie pociągi tranzytowe PKP Intercity jeździć będą natomiast przez Łódź Widzew – mówi przedstawicielka przewoźnika. Dalej skierowane zostaną bądź bezpośrednio do Zgierza, bądź do Pabianic. – Natomiast dla składów zaczynających i kończących bieg w Łodzi [początkową lub końcową] stacją czołową będzie Łódź Fabryczna – dodaje Agnieszka Serbeńska.
Stracą także korzystający z dworców Chojny i Żabieniec W opinii spółki taki układ pozwala na uzyskanie możliwie najlepszych czasów przejazdu przez Łódź. Podróż pomiędzy Łodzią-Widzewem a Zgierzem trasą przez Łódź Arturówek trwa ok. 12 minut, a przez Łódź Kaliską – ok. pół godziny. Tym niemniej zaplanowany nowy przebieg kursów zapewnia znacznie gorszą obsługę Łodzi. Pociągi ominą bowiem nie tylko Łódź Kaliską, ale także dobrze skomunikowany wieloma liniami tramwajowymi dworzec Chojny w dzielnicy Górna oraz przystanek Żabieniec na Bałutach, w pobliżu dużych blokowisk Teofilów i Żubardź.
– PKP Intercity planuje skierować większą liczbę składów na stację Łódź Kaliska po wybudowaniu tunelu na linii średnicowej – zapewnia Agnieszka Serbeńska. Na razie podróżni muszą jednak liczyć się z niekorzystnymi z punktu widzenia łodzian zmianami w siatce postojów. Przypomnijmy, że przed dwoma miesiącami PKP Intercity zrezygnowało także z obsługi przystanku Łódź Pabianicka leżącego nieopodal ważnego węzła komunikacyjnego Pabianicka / al. Jana Pawła II. Spółka tłumaczyła swoją decyzję
niewielkim zainteresowaniem podróżnych. Pomimo
protestu kilku organizacji społecznych PKP Intercity
nie wprowadziło przystanku do rozkładu jazdy ponownie.