Podróż Pendolino oznacza dzisiaj właściwie konieczność oderwania się od wirtualnej rzeczywistości, gdyż na większości tras niemożliwe jest skorzystanie z internetu w komórce, z kolei na pokładzie brakuje Wi-Fi. Często problematyczne są również rozmowy przez telefon, gdyż natomiast nie ma zasięgu telefonii komórkowych we wnętrzu pojazdu. Wciąż mówi się, że PKP Intercity chce w niedługim czasie zadbać o dostęp Wi-Fi na pokładzie Pendolino oraz wzmocnić sygnał sieci GSM. Czy teraz się to zmieni? Właśnie spółka ogłosiła zapytanie ofertowe w tej sprawie.
Przedmiotem ogłoszonego zapytania jest "weryfikacja technologiczna kompletności rozwiązania i oszacowania ceny za dostarczenie, instalację i utrzymanie sieci WiFi oraz wzmacniaczy sygnału GSM" dla 20 składów ED250 ze wskazaniem niezbędnego czasu do realizacji potencjalnego zamówienia w tym zakresie. PKP Intercity oczekuje, że oferenci wskażą czas niezbędny do zakończenia pełnej instalacji oraz oszacują koszty w tym zakresie, jak również podadzą koszty świadczenia usług utrzymania.
Jak czytamy w dokumentacji, system WiFi ma na celu zapewnienie pasażerom bezproblemowe korzystanie z dostępu do sieci oraz dostępu do treści multimedialnych poprzez wzmocnienie sygnału sieci komórkowych w paśmie GSM i LTE we wszystkich obecnie stosowanych częstotliwościach na terenie Polski. W przypadku Wi-Fi dostęp do sieci ma być zapewniony w co najmniej 95% przestrzeni składu. Ponadto PKP Intercity zakłada, że przestrzeń pasażerska oraz służbowa będzie pokryta sygnałem w 100%. Zamawiający będzie wymagał takie zwymiarowanie ilości i pojemności punktów dostępowych, by minimalna prędkość wynosiła 1 Mb/s na użytkownika, przy założeniu, że ok. 200 pasażerów jednocześnie będzie korzystało z sieci Wi-Fi w tym 100 z internetu. Standardowo, po zalogowaniu się do sieci PKP Intercity, użytkownika powita strona startowa przewoźnika. Ma ona się załadować w czasie nie dłuższym niż 5 sekund.
Co ciekawe, PKP Intercity chce również, żeby rozwiązanie zastosowane w Pendolino, było gotowe do rozbudowy o usługę naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T, udostępnianiem którym przewoźnik jest zainteresowany w późniejszym czasie. Ponadto skład ma być wyposażony we wzmacniacz sygnału GSM/LTE, co zapewni bezproblemowe użytkowanie własnych telefonów.
Cała infrastruktura sieci bezprzewodowej powinna być, o ile to możliwe, oddzielona od innych instalacji w pojeździe. Ponadto wykonawca będzie musiał zaimplementować system anten zewnętrznych i wewnętrznych w pojeździe wraz z instalacją zasilającą, zapewnić system GPS, moduł komunikacyjny Wi-Fi pokład-ziemia czy ruter brzegowy. Z kolei przynajmniej raz w kwartale niezbędne będzie przeprowadzenie przeglądu wszystkich urządzeń i systemów podczas przeglądu P3.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.