Doczekaliśmy się rozstrzygnięcia dwóch z trzech przetargów wagonowych, w których PKP Intercity poszukiwało firm chętnych zmodernizować wagony osobowe typu 141A/111A. Mimo znacznego przekroczenia przez oferentów kosztorysu zamawiającego, zdecydowano się udzielić zamówienia na 83 i 60 wagonów.
PKP Intercity chce wykonać naprawę okresową na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją
łącznie 183 wagonów typu 141A/111A. Przetargi odbywają się w formie trzech oddzielnych zamówień, które dodatkowo zawierają prawo opcji. Przewoźnik zdecydował się wreszcie rozstrzygnąć postępowania na dwa z nich.
83 wagony pójdą do modernizacjiPoznaliśmy zwycięzcę w pierwszym postępowaniu, które rozpisano
na 83 wagony. Zamówienie to zawiera prawo opcji. W jego ramach zamawiający może rozszerzyć zamówienie o kolejne 42 wagony osobowe tego samego typu. Zamawiający przygotował budżet w wysokości 275,64 mln zł brutto. Z kolei na zamówienie z opcją budżet wynosi już 415,125 mln zł brutto. Pesa, wyceniła zamówienie w wersji podstawowej na 311,987 mln zł brutto. Oferta z opcją kosztuje z kolei 469,86 mln zł brutto. Dużo droższy okazał się z kolei Newag. W podstawowej wersji oferta jest wyższa o ok. 100 mln zł i wynosi 404,79 mln zł brutto. Oferta z opcją to z kolei 609,9 mln zł brutto.
Zamawiający zdecydował się rozszerzyć budżet na zamówienie i udzielić kontraktu dla konsorcjum, w skład którego wchodzi Pesa oraz ZNTK Mińsk Mazowiecki.
60 też pójdziePKP Intercity rozstrzygnęło także drugi przetarg na modernizację
60 wagonów. Spółka przygotowała 243,54 mln zł brutto dla zamówienia podstawowego oraz 365,31 mln zł brutto dla zamówienia z opcją. Niestety, żadna z dwóch ofert nie zmieściła się w budżecie. Najtańszą złożył H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, który zaoferował wykonanie prac za 273,05 mln zł brutto. Cenę jednostkową wykonania P5 wraz z modernizacją jednego wagonu wyceniono zatem na kwotę 4,51 mln zł, zaś P3 – 36,9 tys. zł. Cena z opcją wynosi z kolei 409,58 mln zł. Okres gwarancji określono na 36 miesięcy, zaś wykonanie P5 ma trwać 280 dni kalendarzowych a P3 – 80 dni.
Zdecydowanie droższą ofertę złożyła bydgoska Pesa w konsorcjum z Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”, która zaoferowała wykonanie prac za 329,89 mln zł brutto. Cenę jednostkową wykonania P5 wraz z modernizacją jednego wagonu wyceniono na kwotę 5,47 mln zł, zaś jednostkowe wykonanie P3 – 24,6 tys. zł Cena zamówienia w opcji wyniosłaby 494,83 mln zł brutto. Okres gwarancji określono na 36 miesięcy, zaś wykonanie P5 ma trwać 280 dni kalendarzowych a P3 – 80 dni.
W tym przypadku zamawiający również zdecydował się rozszerzyć budżet na zamówienie i udzielić kontraktu dla H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.
40 wagonów jeszcze czekaCały czas trwa jeszcze postępowanie na wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania
40 wagonów osobowych typu 141A /111A.