Na podróż w wygodnym wagonie z luźno rozstawionymi, odchylanymi fotelami będą mogli liczyć podróżujący nocnym pociągiem „Chopin” do Pragi. Sliperetka będzie jednak niedostępna dla pasażerów korzystających z międzynarodowego połączenia w relacjach krajowych. Jedynym wyjątkiem od tej zasady ma być sytuacja, kiedy wszystkie inne miejsca w wagonach z miejscami do siedzenia będą już zajęte.
Tzw. sliperetki, wagony bezprzedziałowe z miejscami siedzącymi, ale z luźno rozstawionymi fotelami, które można mocno odchylić do tyłu, to jedne z najciekawszych wagonów należących do PKP Intercity. W 2004 r. kilka sztuk typu 154A (klasa pierwsza standardu Z1) przebudowanych zostało do typu 154Az. Ich podstawowym przeznaczeniem była obsługa nocnego pociągu EuroNight „Jan Kiepura” do Amsterdamu (w kolejnych latach do Oberhausen i Kolonii).
Sliperetki kursują obecnie w relacjach krajowychKursowały w jego składzie jako wagony klasy drugiej. Od innych wagonów przewoźnika odróżniały się charakterystycznym biało-granatowym malowaniem. Flagowe niegdyś połączenie na Zachód było jednak stopniowo degradowane, by ostatecznie zniknąć z rozkładu jazdy w grudniu 2016 r. Sliperetki trafiły więc do obsługi innych połączeń i stopniowo przemalowywane były w standardowe barwy firmowe właściciela. Obecnie włączane są m.in. do składu pociągu IC „Łodzianin” z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Wschodniej, najszybszego kursu przewoźnika na tej trasie, z którego korzystają w dużej mierze dojeżdżający codziennie z Łodzi do pracy w stolicy. Bywa także spotykany w składzie pociągów IC w relacji Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia.
Za niespełna miesiąc nietypowe wagony ponownie zaczną jednak obsługiwać relację międzynarodową. – Sliperetka będzie kursować w składzie pociągu IC „Chopin” – powiedziała nam bowiem Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity. Ma ona zastąpić standardowy wagon klasy drugiej w grupie wagonów bezpośrednich do Pragi wyłączanej z „Chopina” w czeskim Boguminie.
Z biletem krajowym raczej nie wsiądzieszInne niż dotychczas będą nie tylko zestawienie składu oraz jego
trasa przejazdu i rozkład jazdy, ale także zasady odprawy podróżnych. Sliperetka ma bowiem służyć przede wszystkim pasażerom podróżującym na podstawie biletów międzynarodowych. Tylko wyjeżdżający za granicę będą więc mogli otrzymać bilet wystawiony na miejsce w wagonie z miejscami półleżącymi. Do sprzedaży nie trafi żadna pula miejscówek wydawanych w relacjach krajowych.
– W przypadku, kiedy w wagonie znajdzie się osoba bez ważnego biletu ze wskazaniem miejsca, konduktor poinformuje ją o niedostępności tego wagonu dla podróżujących w relacji krajowej i poprosi o przemieszczenie się do innego wagonu – zapowiada Agnieszka Serbeńska. Nie oznacza to jednak, że podróżujący np. z Krakowa do Warszawy nie będą mogli usiąść na wolnych miejscach w sliperetce, jeśli w innych wagonach zabraknie już miejsc. – W sytuacji, kiedy na odcinku krajowym w pociągu będą osoby posiadające bilet bez gwarancji miejsca, a w sliperetce nie będzie akurat [kompletu] innych osób, pasażer będzie mógł odbyć podróż w tym wagonie – zapewnia nasza rozmówczyni.