PKP Intercity informuje o kolejnych szczegółach obsługi węzła łódzkiego w przyszłym rozkładzie jazdy. Na dworzec Łódź Kaliska dotrą tylko pociągi sezonowe, a część kursów z Łodzi do Warszawy będzie prawdopodobnie przedłużonych do Olsztyna i Białegostoku już w grudniu. Ma to pozwolić na ich obsługę jednostkami Flirt i Dart.
PKP Intercity nadal opracowuje model przewozów w łódzkim węźle kolejowym po otwarciu podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Przewoźnik chce, by docelowo
niemal wszystkie pociągi relacji Łódź – Warszawa obsługiwane były jednostkami Pesa Dart, które zostałyby przekierowane na linię łódzką z trasy Warszawa – Lublin, jednak dopiero po rozpoczęciu robót modernizacyjnych na tym ciągu. Konieczne będzie więc znalezienie innego taboru, który wykorzystywany będzie w przewozach do Łodzi w okresie grudzień 2016 – czerwiec 2017.
Darty na Fabrycznej już w grudniu, ale tylko na wybranych kursach – Planujemy, aby od połowy grudnia wszystkie pociągi jadące do i z Warszawy (poza pociągami przelotowymi do i z kierunku Wrocławia) kończyły i rozpoczynały bieg na stacji Łódź Fabryczna – podkreśla Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity. Prawdopodobnie niektóre pociągi będą obsługiwane nowymi zespołami trakcyjnymi wcześniej niż za rok, bo już od wprowadzenia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy. – Na część połączeń chcielibyśmy skierować jednostki Dart i Flirt 3. Dzięki tej zmianie Łódź zyskałaby również dogodne połączenia bezpośrednie z Olsztynem i Białymstokiem – stwierdza przedstawicielka przewoźnika.
PKP Intercity nie wskazuje jednak nadal, jakim taborem obsłuży pozostałe połączenia, ani czy liczba kursów w pierwszej połowie roku będzie taka sama jak po skierowaniu na linię łódzką większej liczby Dartów. – Informacje o ostatecznym kształcie rozkładu będziemy mogli podać jesienią – mówi jedynie Anna Zakrzewska.
Pociągi pospieszne na Kaliskiej będą, ale tylko latemPlany najważniejszego przewoźnika dalekobieżnego oznaczają niemal całkowitą rezygnację z obsługi dworca Łódź Kaliska. PKP Intercity już wcześniej informowało bowiem, że planuje kierować pociągi przelotowe odcinkami Łódź Widzew – Zgierz i Retkinia – Lublinek, które pozwalają skrócić czas jazdy przez Łódź, ale i wymuszają ominięcie ważnego dziś węzła komunikacyjnego.
Z Łodzi Fabrycznej odjadą natomiast poranne pociągi uruchamiane obecnie w relacjach Łódź Kaliska – Kraków i Łódź Kaliska – Szczecin. PKP Intercity uruchomi jednak najprawdopodobniej kilka innych kursów rozpoczynających bieg w Łodzi Kaliskiej. – Chcemy, aby były to połączenia kursujące w sezonie letnim (przewidujemy trzy takie pociągi) – usłyszeliśmy w biurze prasowym przewoźnika. – Szczegółowe informacje dotyczące rozkładu jazdy 2016/2017 będą znane w listopadzie – zaznacza przy tym Anna Zakrzewska.
Co po zakończeniu modernizacji Warszawa – Lublin?Przewoźnik nie wskazuje natomiast, czy uzyskał już zezwolenie Centrum Unijnych Projektów Transportowych na obsługę linii łódzkiej taborem, który pierwotnie przeznaczony był do realizacji innych połączeń. PKP IC nie odpowiedziało także na nasze pytania dotyczące ewentualnego powrotu jednostek Pesy na trasę Warszawa – Lublin po zakończeniu jej modernizacji.