Jutro (6 października) Pesa podpisze z PKP Intercity list intencyjny o współpracy w dziedzinie prac badawczo–rozwojowych. Ich celem ma być stworzenie nowej generacji lokomotyw spalinowo–elektrycznych.
Jak dowiedział się nieoficjalnie „Rynek Kolejowy”, wstępne założenia mówią o rozbudowie platformy Gama. PKP Intercity
użytkuje dziesięć lokomotyw spalinowych tego typu. Lokomotywy Gama w wersji elektrycznej
wykorzystują natomiast Koleje Mazowieckie.
Pesa ma też w ofercie lokomotywę elektryczną Maraton z dodatkowym spalinowym silnikiem dojazdowym. Jest wykorzystywana przez przewoźników towarowych. Jednak projekt PKP Intercity i Pesy według naszych informacji dotyczy innego typu lokomotywy, w której napędy te będą równorzędne. Tego typu „hybrydę”
można było zobaczyć na ostatnich targach Innotrans.
Taka lokomotywa byłaby w dużym stopniu niezależna od elektryfikacji sieci, pozwoliłaby prowadzić pociągi np. pomiędzy Gdańskiem a Białymstokiem bez zmiany
na odcinku Ełk – Korsze, który dopiero ma być elektryfikowany, do Gorzowa Wielkopolskiego, czy Zamościa.
Taki pojazd na pewno przydałby się przewoźnikowi także podczas objazdów w czasie planowanej modernizacji wielu linii kolejowych, na przykład na
linii przez Parczew, która ma stanowić objazd dla linii nr 7. Lokomotywa mogłaby też kontynuować jazdę w przypadku zaniku napięcia w sieci trakcyjnej.