Partnerzy serwisu:
Innowacje

PKP Energetyka i SSK Rail rozwijają innowacyjny system ostrzegania maszynistów

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
04-10-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/ PKP Energetyka

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
PKP Energetyka i SSK Rail rozwijają innowacyjny system ostrzegania maszynistów
fot. LD
Innowacyjny projekt PKP Energetyka i SSK Rail – System Automatycznego Ostrzegania Maszynisty (AOM) został doceniony przez ekspertów z Urzędu Transportu Kolejowego. W środę, 3 października, podczas uroczystej gali 15-lecia UTK, rozstrzygnięto III edycję konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”.

Jedną z przyczyn prowadzących do niebezpiecznych zdarzeń w ruchu kolejowym jest brak sygnalizacji kabinowej uprzedzającej prowadzącego pociąg o znaku, do którego się zbliża. W PKP Energetyka postanowiono pomóc maszynistom w codziennej pracy i stworzyć „kolejowy GPS” – sprzęt, który zwróci uwagę na szczególne sytuacje. Spółka wykorzystuje nowoczesne technologie i opracowuje system, który będzie wspomagał maszynistę, m.in. zapobiegając przejechaniu znaku „Stój”. Projekt jest realizowany wspólnie z SSK Rail.

Wypracowane rozwiązanie może być znaczącym wsparciem dla bezpieczeństwa całego sektora kolejowego. Szczególnie, że zgodnie z danymi UTK, w 2017 r. odnotowano na kolei ponad 80 przypadków przejechania przez pociąg znaku "Stój". To wzrost o 30% w porównaniu z 2016 rokiem.

– Chcemy, żeby PKP Energetyka nie tylko dostarczała najwyższej jakości usługi utrzymania sieci trakcyjnej, ale była też swego rodzaju start-upem, który we współpracy ze światem nauki będzie produkować innowacje dla całego sektora kolejowego. Wierzymy, że nowoczesne technologie to najlepszy sposób poprawy bezpieczeństwa i rozwoju polskiej kolei – mówi Konrad Tyrajski, członek zarządu PKP Energetyka.

W tegorocznej edycji konkursu „Kultura Bezpieczeństwa” wzięło udział ponad 30 przedsiębiorstw i instytucji związanych z transportem kolejowym. Nadesłane projekty oceniała Kapituła konkursu, której przewodniczył dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

Jak działa system AOM? Źródłem informacji jest strumień video, pobierany z kamery umieszczonej w kabinie pojazdu. Następnie program komputerowy analizuje obrazy i formułuje komunikat dla maszynisty. Prowadzący pociąg otrzymuje ostrzeżenie, np. „przejechałeś znak Stój”. Rozwiązanie wykorzystuje elementy sztucznej inteligencji, które wspomagają interpretację zapisanego obrazu. "Sercem" systemu informatycznego projektu jest sieć neuronowa, która na podstawie wielu zdjęć tego samego obiektu, wykonanych w różnych warunkach otoczenia, oświetlenia itp. jest w stanie wychwycić cechy charakteryzujące obiekt i opisać go odpowiednio parametrami. Algorytm, analizując dane będzie uczył się rozmieszczenia i rozpoznawania znaków wzdłuż linii kolejowych.

– Nie boimy się ryzyka związanego z wprowadzaniem innowacji i testowaniem nowych rozwiązań. Nasz dział badań i rozwoju pracuje nad kilkoma projektami, m.in. magazynami energii czy systemem przeciwdziałania obladzaniu sieci trakcyjnej. Naszymi partnerami są m.in. Instytut Kolejnictwa, NCBiR i Politechnika Warszawska. Otrzymujemy dotacje na projekty z funduszy unijnych. Wyróżnienie dla AOM motywuje nas do dalszej, ciężkiej pracy – dodaje Konrad Tyrajski.

System kończy obecnie fazę testów. Jego wprowadzenie do codziennej eksploatacji może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa polskiej kolei.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

Innowacje

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

inf. pras 13 stycznia 2022

Ekologia pomaga kolei zmniejszyć presję cen prądu

Biznes

Zobacz również:

Lotnisko przyszłości – do czego może służyć sztuczna inteligencja?

Innowacje

Lotnisko przyszłości – do czego może służyć sztuczna inteligencja?

Roman Czubiński 01 października 2019

Boom ma kolejne fundusze na budowę następcy Concorde’a

Tabor i technika

Cyfrowe bliźniaki miast. Koncepcja digital twin zatacza szerokie kręgi

Innowacje

Pozostałe z wątku:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

Innowacje

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

inf. pras 13 stycznia 2022

Ekologia pomaga kolei zmniejszyć presję cen prądu

Biznes

Zobacz również:

Lotnisko przyszłości – do czego może służyć sztuczna inteligencja?

Innowacje

Lotnisko przyszłości – do czego może służyć sztuczna inteligencja?

Roman Czubiński 01 października 2019

Boom ma kolejne fundusze na budowę następcy Concorde’a

Tabor i technika

Cyfrowe bliźniaki miast. Koncepcja digital twin zatacza szerokie kręgi

Innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5