W mediach pojawiły się informacje, że zamiast programu Mieszkanie Plus, na warszawskich Odolanach PKP utworzy terminal przeładunkowy. Spółka wyjaśnia portalowi „Rynek Kolejowy” swoje plany i zapewnia, że chce włączyć mieszkańców w ich realizację.
W tym tygodniu na łamach portalu natemat.pl pojawił się materiał dotyczący rosnącego konfliktu społecznego na warszawskich Odolanach. To południowo–zachodnia część Woli o industrialnej przeszłości, która obecnie jest intensywnie zabudowywana osiedlami mieszkaniowymi przez deweloperów. Ogromne działki mają tu zakłady Waryńskiego oraz PKP SA. Planu zagospodarowania – brak.
Tekst opiera się na informacjach burmistrza Woli Krzysztofa Strzałkowskiego. Jego urzędnicy na spotkaniu w miejskim Biurze Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym dowiedzieli się o planach budowy stacji przeładunkowej kruszyw przez PKP PLK. Burmistrz wyraził swój sprzeciw, ale jak podkreśla – nie może się doczekać z PLK szczegółowych planów inwestycji. Portal – być może trochę zapominając o tym, jak duże tereny na Odolanach ma PKP – podsuwa wniosek, że stacja ma powstać zamiast mieszkań z programu Mieszkanie Plus (o udziale PKP SA w tym programie
pisaliśmy tutaj).
PKP SA na prośbę „Rynku Kolejowego” przekazała jednoznaczne stanowisko w tej sprawie. Logistyka ma tu pozostać, ale jako część obszaru o wymieszanych funkcjach. Spółka podkreśla, że jej celem jest rewitalizacja tego historycznie przemysłowo–logistycznego obszaru – przy jednoczesnym uwzględnieniu zarówno interesów mieszkańców Odolan i prowadzących tam obecnie działalność najemców. – Jesteśmy w kontakcie z władzami dzielnicy i prowadzimy rozmowy – zapewnia Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP SA.
Beim: zagospodarujemy Odolany zgodnie z ideą smart growth
Rzecznik zaznacza, że stopniowo, także dzięki podejmowanym przez PKP S.A. działaniom, będzie się zmieniać charakter tego terenu – między innymi w związku z planami lokalizacji na Odolanach placówki kulturalnej „Stacja Muzeum”, jak i właśnie poprzez deklarację zaangażowania spółki w rządowy Program Mieszkanie+. – Dzięki tym staraniom dzielnica ta może wkrótce stać się wizytówką Warszawy – uważa PKP.
– Odolany to duży obszar na styku czterech dzielnic, wymagający kompleksowego podejścia do inwestycji – podkreśla Michał Beim, członek zarządu PKP SA. – Chcemy, aby rewitalizacja terenów przebiegała zgodnie z ideą smart growth, dlatego koncepcja zagospodarowania przewiduje zarówno funkcje mieszkaniowe, transportowe, jak i rekreacyjne, ale również usługi społeczne, np. szkoły i komercyjne, m.in. sklepy służące mieszkańcom dzielnicy. Wierzymy też, że podobnie jak w przypadku wielu inwestycji w Europie Zachodniej, nowoczesny transport będzie miał kluczową rolę dla ożywienia tego terenu. Nasze inwestycje chcemy poprzedzić szerokimi konsultacjami społecznymi i warsztatami urbanistycznymi – dodaje Beim.
Nie stacja przeładunkowa, a zaplecze przy modernizacji średnicy
Jak informuje „Rynek Kolejowy” biuro prasowe PKP SA, w związku z realizacją prac modernizacyjnych na liniach nr 1, 2, 447 i 448 (tzw. linia średnicowa) – jednego z najbardziej uczęszczanych odcinków kolejowych w Polsce – PKP Polskie Linie Kolejowe zwróciły się z prośbą o wykorzystanie części terenów Odolan jako zaplecza budowy. – Takie wykorzystanie gruntów kolejowych, sąsiadujących bezpośrednio z rewitalizowaną linią, umożliwi sprawną realizację inwestycji – podkreślają w PKP dodając, że działania te nie opóźnią planów zagospodarowania dzielnicy, ponieważ inwestycja na linii średnicowej przebiega równolegle z pracami nad spójną koncepcją urbanistyczną dla terenu Odolan oraz działaniami proceduralnymi niezbędnymi to realizacji tego przedsięwzięcia.
Mieszkanie Plus wciąż możliwe
Przedstawiciele PKP SA zaprzeczają też, że zrezygnowano z przekazania działek do programu Mieszkanie Plus. Przypomnijmy – już w połowie zeszłego roku spółka przekazała do BGK Nieruchomości wykaz 27 działek rekomendowanych do programu Mieszkanie+ wraz ze szczegółowymi informacjami. Są to grunty w 15 miastach m.in.: Lublinie, Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach, Tczewie czy Gliwicach.
– Aktualnie trwają uzgodnienia pomiędzy PKP SA a BGK Nieruchomości SA dot. udziału Spółki w rządowym projekcie. Wśród terenów, jakie PKP SA wytypowała do Programu, znajduje się część warszawskich Odolan. Decyzję o tym, jakie grunty wejdą do Programu i czy będzie to np. teren Odolan podejmie ostatecznie operator Programu – informuje PKP SA.