Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Cargo wznowiło ruch na Litwę. Kiedy Intercity?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
11-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Cargo wznowiło ruch na Litwę. Kiedy Intercity?
fot. Kasper FiszerPociąg PKP Cargo w Trakiszkach przed rozpoczęciem modernizacji Rail Baltiki (2010)
Pomiędzy Polską a Litwą zaczęły kursować pociągi towarowe. PKP Cargo obsługuje tam przewozy trzy razy w tygodniu. Póki co nie zostały wznowione natomiast przewozy pasażerskie. Być może TLK „Hańcza” dotrze do przygranicznego, ale leżącego już na Litwie Maćkowa w połowie marca, Koleje Litewskie wciąż jednak nie zakończyły procedur po otwarciu zmodernizowanej części magistrali Rail Baltica.

Największy polski przewoźnik towarowy wznowił przewozy przez polsko-litewskie przejście graniczne Trakiszki – Maćkowo (Mockava). Ruch powrócił tam po długiej przerwie spowodowanej przebudową magistrali Rail Baltica, która ma stać się podstawowym korytarzem łączącym Polskę z krajami nadbałtyckimi. Póki co jednak skala działalności PKP Cargo na polsko-litewskim pograniczu nie jest jeszcze wielka.

– W aktualnym rocznym rozkładzie jazdy 2015/16 jest założona jedna para pociągów na odcinku Suwałki – Mockava. Pociągi kursują tam trzy razy w tygodniu – mówi Michał Wyciślik z biura komunikacji PKP Cargo. Przypomina też, że spółka w roku 2014 uzyskała bezterminowe zezwolenie na samodzielną realizację przewozów na normalnotorowej sieci kolejowej Litwy.

– Dzięki temu możemy samodzielnie realizować przewozy do oddalonego o 22 km od granicy terminala przy stacji Šeštokai. Skraca to czas przewozu, ponieważ takie rozwiązanie eliminuje czasochłonne przekazywanie przesyłek pomiędzy przewoźnikami na granicy – tłumaczy przedstawiciel przewoźnika. Na razie PKP Cargo nie wykorzystuje więc możliwści dojazdu normalnym torem nie tylko do Szostakowa (Šeštokai), ale i do Kowna.

LG wciąż nie są gotowe na przyjęcie pociągów pasażerskich

Pierwszy zrealizowany w tym roku kurs odbył się 2 lutego. – Przejazd odbył się na trasie Suwałki – Mockava – relacjonuje Michał Wyciślik. Na czele pociągu stanął spalinowóz ST48-10, jedna z kilkudziesięciu zmodernizowanych maszyn serii SM48. Dotychczas przewoźnik wykorzystywał w ruchu Polska – Litwa głównie pojazdy SM42 i ST44. – W tym konkretnym przypadku lokomotywa transportowała próżny skład wagonów pod załadunek. Najczęściej przywożonym koleją z Litwy towarem jest drewno, a z Polski eksportowane są głównie metale i chemia – wskazuje przedstawiciel przewoźnika.

Nadal nie wiadomo natomiast, kiedy wznowiony może zostać ruch pociągów pasażerskich. Choć TLK „Hańcza” miała zrealizować pierwszy kurs do Maćkowa jeszcze w ubiegłym roku, do dziś przygotowań nie skończyła strona litewska. – Nadal czekamy na potwierdzenie gotowości ze strony Kolei Litewskich (Lietuvos Geležinkeliai, LG) – stwierdza Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity.

Wstępny termin wydłużenia „Hańczy” to 13 marca

– Resort infrastruktury zwrócił się do litewskiego ministerstwa o przedstawienie wyjaśnień w tej sprawie. Strona litewska poinformowała, iż procedury wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji nowo wybudowanej linii kolejowej na terytorium Litwy trwały dłużej niż pierwotnie zakładano oraz że nie zostały jeszcze uzyskane wszystkie zezwolenia niezbędne dla umożliwienia eksploatacji taboru polskiego przewoźnika na odcinku litewskim – tłumaczy problem Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

– Wstępnie uzgodniono z PKP Intercity S.A. możliwość wydłużenia połączenia na Litwę od 13 marca 2016 r., ale pod warunkiem otrzymania od Kolei Litewskich pozytywnego stanowiska w tej sprawie – wskazuje przedstawicielka resortu. – W przypadku braku informacji o woli uruchomienia połączenia ze strony litewskiej pociąg „Hańcza” będzie utrzymywany w obecnej formie, tzn. jako połączenie w relacji międzywojewódzkiej – zastrzega.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5