PKP Cargo podjęło decyzję o zachowaniu dla przyszłych pokoleń kilkunastu najstarszych lokomotyw. Największym problemem jest jednak brak placówki, do których mogłyby zostać one przekazane. Do czasu ostatecznych rozstrzygnięć pozostaną więc one w zasobach przewoźnika.
Walka o zachowanie zabytków technicznych i przemysłowych w Polsce nie jest łatwa. Problem ten nie dotyczy tylko kolei. Niemal w każdej gałęzi przemysłu możemy się natknąć na rażący brak zainteresowania zabytkami. Pomimo powołania do życia kilku nowych placówek oraz rosnącego zaangażowania miłośników i stowarzyszeń, sytuacja nadal nie jest dobra. Niepewne są m.in. losy stołecznego Muzeum Techniki. Tym bardziej cieszy decyzja PKP Cargo.
Dokąd mogą trafić zabytkowe pojazdy?PKP Cargo nie ma jednak komu przekazać posiadanych przez siebie lokomotyw. W pierwszej kolejności odpadają znane wszystkim miłośnikom kolei Chabówka i Wolsztyn. W małopolskim skansenie nie ma już w zasadzie wolnych torów ekspozycyjnych, zaś w Wolsztyn dedykowany jest parowozom. Naturalnym odbiorcą jeszcze kilka lat temu wydawałoby się warszawskie Muzeum Kolejnictwa, ale ono przestało już istnieć.
Na miejsce tego ostatniego została powołana do życia samorządowa placówka pod nazwą Stacja Muzeum. Jednak jej ostateczny kształt i sposób funkcjonowania nie są jeszcze znane. Pod koniec 2015 r. PKP S.A. ogłosiła konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej dla Stacji Muzeum. – Autorzy sześciu najlepszych prac zostali poproszeni o przygotowanie finalnych koncepcji, które zostaną ocenione przez sąd konkursowy. Ogłoszenie wyników nastąpi w połowie lipca –
mówił niedawno "Rynkowi Kolejowemu" Jarosław Kołodziejczyk, członek zarządu PKP SA.
PKP SA zakłada, że nowy budynek będzie gotowy w drugiej połowie 2017 roku, a pod koniec następnego roku zostanie oddany do użytku. Szacowany koszt budowy Stacji Muzeum to 66,5 mln złotych.
Które lokomotywy zostaną zachowane?Jak udało się nam dowiedzieć, do wyklarowania się sytuacji wokół kolejowych muzeów wszystkie przeznaczone do przekazania lokomotywy będą oczekiwały w miejscach swojego dotychczasowego stacjonowania. Pomimo tego, że zostały wycofane z ruchu, są kompletne i miały zostać odpowiednio zakonserwowane. Poniżej prezentujemy listę wraz z krótkimi notkami, którą otrzymaliśmy od PKP Cargo.
1. EU06-12: seria EU06 wycofana z eksploatacji
2. ET21-98: najstarszy egzemplarz serii
3. ET21-658: ostatnia wyprodukowana lokomotywa serii ET21
4. ET40-01: seria ET40 wycofana z eksploatacji
5. EP05-16: seria EP05 wycofana z eksploatacji
6. SM03-01: najstarszy zachowany egzemplarz
7. SM30-017: najstarszy zachowany egzemplarz
8. SP32-148: seria SP32 wycofana z eksploatacji
9. ST43-80: najstarszy egzemplarz serii
10. SU45-213: seria SU45 wycofana z eksploatacji
11. SU45-228: seria SU45 wycofana z eksploatacji
12. SP42-114: seria SP42 wycofana z eksploatacji
13. EU05-22: lokomotywa historyczna (CT Południowy)
14. EP02-08: lokomotywa historyczna (CT Południowy)
Niestety nie dysponujemy zdjęciami wszystkich lokomotyw. Jeśli macie je w swoich zbiorach i chcielibyście pokazać naszym Czytelnikom, zachęcam do kontaktu z redakcją.