Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Cargo uratuje najstarsze lokomotywy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
02-07-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PKP Cargo podjęło decyzję o zachowaniu dla przyszłych pokoleń kilkunastu najstarszych lokomotyw. Największym problemem jest jednak brak placówki, do których mogłyby zostać one przekazane. Do czasu ostatecznych rozstrzygnięć pozostaną więc one w zasobach przewoźnika.

Walka o zachowanie zabytków technicznych i przemysłowych w Polsce nie jest łatwa. Problem ten nie dotyczy tylko kolei. Niemal w każdej gałęzi przemysłu możemy się natknąć na rażący brak zainteresowania zabytkami. Pomimo powołania do życia kilku nowych placówek oraz rosnącego zaangażowania miłośników i stowarzyszeń, sytuacja nadal nie jest dobra. Niepewne są m.in. losy stołecznego Muzeum Techniki. Tym bardziej cieszy decyzja PKP Cargo.

Dokąd mogą trafić zabytkowe pojazdy?

PKP Cargo nie ma jednak komu przekazać posiadanych przez siebie lokomotyw. W pierwszej kolejności odpadają znane wszystkim miłośnikom kolei Chabówka i Wolsztyn. W małopolskim skansenie nie ma już w zasadzie wolnych torów ekspozycyjnych, zaś w Wolsztyn dedykowany jest parowozom. Naturalnym odbiorcą jeszcze kilka lat temu wydawałoby się warszawskie Muzeum Kolejnictwa, ale ono przestało już istnieć.

Na miejsce tego ostatniego została powołana do życia samorządowa placówka pod nazwą Stacja Muzeum. Jednak jej ostateczny kształt i sposób funkcjonowania nie są jeszcze znane. Pod koniec 2015 r. PKP S.A. ogłosiła konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej dla Stacji Muzeum. – Autorzy sześciu najlepszych prac zostali poproszeni o przygotowanie finalnych koncepcji, które zostaną ocenione przez sąd konkursowy. Ogłoszenie wyników nastąpi w połowie lipca – mówił niedawno "Rynkowi Kolejowemu" Jarosław Kołodziejczyk, członek zarządu PKP SA.

PKP SA zakłada, że nowy budynek będzie gotowy w drugiej połowie 2017 roku, a pod koniec następnego roku zostanie oddany do użytku. Szacowany koszt budowy Stacji Muzeum to 66,5 mln złotych.

Które lokomotywy zostaną zachowane?

Jak udało się nam dowiedzieć, do wyklarowania się sytuacji wokół kolejowych muzeów wszystkie przeznaczone do przekazania lokomotywy będą oczekiwały w miejscach swojego dotychczasowego stacjonowania. Pomimo tego, że zostały wycofane z ruchu, są kompletne i miały zostać odpowiednio zakonserwowane. Poniżej prezentujemy listę wraz z krótkimi notkami, którą otrzymaliśmy od PKP Cargo.

1. EU06-12: seria EU06 wycofana z eksploatacji
2. ET21-98: najstarszy egzemplarz serii
3. ET21-658: ostatnia wyprodukowana lokomotywa serii ET21
4. ET40-01: seria ET40 wycofana z eksploatacji
5. EP05-16: seria EP05 wycofana z eksploatacji
6. SM03-01: najstarszy zachowany egzemplarz
7. SM30-017: najstarszy zachowany egzemplarz
8. SP32-148: seria SP32 wycofana z eksploatacji
9. ST43-80: najstarszy egzemplarz serii
10. SU45-213: seria SU45 wycofana z eksploatacji
11. SU45-228: seria SU45 wycofana z eksploatacji
12. SP42-114: seria SP42 wycofana z eksploatacji
13. EU05-22: lokomotywa historyczna (CT Południowy)
14. EP02-08: lokomotywa historyczna (CT Południowy)

Niestety nie dysponujemy zdjęciami wszystkich lokomotyw. Jeśli macie je w swoich zbiorach i chcielibyście pokazać naszym Czytelnikom, zachęcam do kontaktu z redakcją.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Biznes

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Roman Czubiński 31 maja 2023

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

Biznes

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Wizerunek Lecha Kaczyńskiego na lokomotywie PKP Cargo

Prawo i polityka

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Biznes

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Roman Czubiński 31 maja 2023

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

Biznes

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Wizerunek Lecha Kaczyńskiego na lokomotywie PKP Cargo

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5