Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów żądał od PKP Cargo 16,5 mln zł kary za praktyki monopolistyczne. Ostatecznie jednak przewoźnik nie musi płacić tak wysokich pieniędzy. Sąd apelacyjny uznał, że spółka musi zapłacić tylko 3,2 mln zł kary.
Jarosław Królak z Pulsu Biznesu opisał sprawę dotyczącą PKP Cargo, która ciągnie się już od 2011 roku. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił spółce praktyki monopolistyczne. Jak wyjaśnia Puls Biznesu, Majkoltrans, firma spedycji kolejowej, poskarżyła się urzędowi antymonopolowemu, że PKP Cargo utrudnia jej świadczenie usług przy przewozach krajowych oraz konkurowanie ze spółkami spedycyjnymi kolejowego giganta. – PKP Cargo nie przyznawały jej strategicznych stacji nadania i wymuszały na jej kontrahentach zawieranie umów handlowych ze swoimi spółkami zależnymi na przewozy – wyjaśnia Królak.
Postępowanie wyjaśniające potwierdziło część zarzutów, zaś UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe przeciw PKP Cargo. Te z kolei broniło się, twierdząc, że wynikało to ze specyfiki Dolnego Śląska obfitującego w kamieniołomy i żwirownie. W myśl spółki, miało to generować bardzo duży ruch i zapotrzebowanie na wagony.
Urząd antymonopolowy uznał jednak działania PKP Cargo za niezgodne z prawem i zaburzające konkurencję. Nałożono więc w 2012 roku na spółkę PKP Cargo 16,5 mln zł kary, co było powodem późniejszego odwołania firmy do sądu. Ten obniżył karę do 2,2 mln zł. Jednak tym razem to UOKiK złożył odwołanie do sądu apelacyjnego, który, jak przypomina Puls Biznesu, potwierdził nadużywanie pozycji dominującej przez PKP Cargo. Ostatecznie ustalił karę w wysokości 3,2 mln zł. Na tym jednak sprawa może się nie zakończyć, bo stronom przysługuje możliwość złożenia kasacji do Sądu Najwyższego.
– PKP Cargo rozważy podstawy do ewentualnych dalszych działań w tej sprawie po zapoznaniu się z uzasadnieniem wyroku – przekazał Rynkowi Kolejowemu Ryszard Wnukowski, rzecznik prasowy spółki.
Warto zauważyć, że udział w rynku pod względem przewożonej masy towarów PKP Cargo wynosi obecnie ok. 45%. Z kolei pod względem pracy przewozowej udział spółki wzrósł do poziomu 52,71%. Innym przewoźnikom dużo brakuje do lidera tego zestawienia. Drugiemu przewoźnikowi – DB Cargo Polska – udało się osiągnąć w pierwszym półroczu 2017 roku udziały w rynku wynoszące 18,17% pod względem przewiezionej masy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.