Zdaniem obecnego prezesa PKP Cargo i PKP SA jednocześnie, dobre wyniki PKP Cargo to efekty dyscypliny kosztowej przy rosnących przychodach. Niemal wszystkich towarów PKP Cargo wozi więcej. Pomaga w tym dobra koniunktura na przewozy intermodalne oraz inwestycje prowadzone przez PKP PLK i GDDKiA, wymagające dowozu na plac budów setek ton kruszyw.
Udział Grupy PKP Cargo w przewozach towarowych na rynku krajowym wzrósł po trzech miesiącach bieżącego roku o 0,6% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Obecnie wynosi on 52%. Przychody operacyjne wyniosły 3,46 mld (więcej o 7,7% w stosunku do trzech kwartałów 2016), przy kosztach operacyjnych równych 3,35 mld zł. W stosunku do roku zeszłego to wzrost o jedynie 1,6%, co dobrze rokuje wynikowi netto, który za 9 miesięcy wynosi 52 mln zł na plusie. To o 169 mln zł więcej niż po trzech kwartałach 2016 r.
Niewielkie nakłady na tabor
Trzeba jednak zwrócić uwagę na bardzo niewielkie inwestycje PKP Cargo w tabor. Co prawda liczba napraw okresowych taboru wzrosła, ale znacznie spadły nakłady na zakup i modernizację lokomotyw i wagonów, które jak na skalę działalności drugiego co do wielkości przedsiębiorstwa cargo w Europie w 2016 roku i tak były niewielkie (najważniejsze to zakup 15 lokomotyw wielosystemowych Vectron). W tym roku, przez trzy pierwsze kwartały wydano na zadanie „zakup i modernizacja lokomotyw i wagonów" jedynie 45 mln zł. Dla porównania – rok temu, przez trzy kwartały było to 216 mln zł. Większe inwestycje są spodziewane w 2018 roku.
Wzrosty niemal wszędzie
PKP Cargo jest bardzo aktywne w obszarze przewozów intermodalnych (+36%), kruszyw i materiałów budowlanych głównie na tereny budów (+26%), metal i rud (+9%), paliw płynnych (+43%), produktów chemicznych (+16%). Spada natomiast przewóz paliw stałych, takich jak węgiel kamienny, koks, czy węgiel brunatny.
– Gdyby jednak wyłączyć z tej sumy węgiel kamienny, którego wydobycie spada, a wynika to ze światowej koniunktury, to i tu mielibyśmy wzrosty – powiedział prezes Mamiński. – Śmiem jednak twierdzić, że to tendencja chwilowa i wkrótce wrócimy do poziomu przewozów węgla sprzed kilku miesięcy.
„Jest bardzo dobrze"
– Solidne wyniki finansowe to budowanie wartości grupy. Przychody operacyjne wzrosły o 7,7%, a tylko w trzecim kwartale – o 9,4%. Jest naprawdę dobrze, żeby nie powiedzieć – doskonale. Deklaruję, że tendencja taka będzie realizowana. Wyniki będą rewelacyjne. Na kolejnych spotkaniach z prasą będzie o nich mówił już mój następca – powiedział Krzysztof Mamiński, który wspomniał także o spadku zadłużenia długoterminowego o 200 mln zł i niewielkim wzroście krótkoterminowego – o 6 mln zł.
Nowego prezesa PKP Cargo mamy poznać w końcu stycznia 2018 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.