PKP Cargo i KGHM Polska Miedź zawarły dzisiaj wstępne porozumienie dotyczące przejęcia przez PKP Cargo 49% udziałów w spółce Pol-Miedź Trans. Obecnie PMT należy w całości do KGHM. Intencją obu stron jest finalizacja transakcji w drugim kwartale 2015 r.
O zamiarze przejęcia udziałów w Pol-Miedź Transie przez PKP Cargo informowaliśmy we wrześniu. Realizujący przewozy głównie dla KGHM Pol-Miedź Trans w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku przetransportował 2,7 mln ton ładunków, wykonując pracę przewozową na poziomie 0,5 mld tnkm. W obydwu wskaźnikach odnotował kilkuprocentowy wzrost względem analogicznego okresu roku poprzedniego.
Zgodnie z założeniami projektu, Pol-Miedź Trans po objęciu udziałów przez PKP Cargo skoncentruje się na działalności kolejowej. – Będziemy kontrolować część kolejową, natomiast działalność obrotu paliwami oraz transport samochodowy włączymy do innych spółek w grupie – zaznaczył Marcin Chmielewski, wiceprezes zarządu KGHM ds. korporacyjnych.
Wniosą lokomotywy aportem
Porozumienie przewiduje kontynuację procesu zmierzającego do przejęcia przez PKP Cargo 49% udziałów PMT w zamian za wkład pieniężny oraz aport w postaci lokomotyw. Porozumienie uprawnia PKP Cargo do przeprowadzenia badania stanu przedsiębiorstwa PMT oraz złożenia odpowiedniego wniosku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
– Współpraca z KGHM to doskonały przykład realizacji strategii umacniania pozycji PKP Cargo w kraju oraz oferty, jaką mamy dla dużych grup przemysłowych, obsługujących przewozy kolejowe we własnym zakresie. Bazując na wysokiej jakości naszych usług, zasobach taborowych i know-how możemy wspólnie wypracować bardzo korzystne efekty synergii dla wszystkich zainteresowanych – mówi Adam Purwin, prezes PKP Cargo.
Dostęp do taboru PKP Cargo
– Projekt wpisuje się w długofalową strategię naszej grupy, zakładającą koncentrację na podstawowej działalności. Branżowy partner dla działalności kolejowej pozwoli ograniczyć nakłady inwestycyjne w tym obszarze, przy jednoczesnym wzmocnieniu PMT na rynku przewozów kolejowych – mówi Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź. Dla PKP Cargo inwestycja w PMT oznacza poszerzenie bazy klientów i możliwość bardziej efektywnego wykorzystania zaplecza taborowego. W zamian PMT pozyska dostęp do floty PKP Cargo.
To już druga taka operacja PKP Cargo w ostatnim czasie. Spółka ma już złożone wnioski dotyczące zakupu 80 proc. akcji czeskiego przewoźnika AWT. Nie udało się natomiast przejąć grupy CTL Logistics.