PKP Cargo, PKN ORLEN i Euronaft Trzebinia porozumiały się w sprawie sprzedaży aktywów kolejowych, należących do Grupy ORLEN. Transakcja o wartości ponad 250 mln zł obejmie udziały ORLEN KolTrans i zorganizowaną część przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia. Jednocześnie zawarte zostaną długoterminowe umowy na obsługę logistyczną Grupy ORLEN przez PKP CARGO. Transakcja jest warunkowa, a jej finalizacja wymaga m.in. zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
PKP Cargo rośnie
– Konsekwentnie wzmacniamy PKP Cargo. Po niezwykle udanym przejęciu czeskiego AWT i realnej ekspansji na rynkach południowej Europy, umacniamy pozycję na rynku polskim, w dodatku w segmencie gwarantującym poszerzenie naszych kompetencji, zwiększenie rentowności i konkurencyjności. Przewozy paliw i produktów petrochemicznych wymagają wysokiej jakości obsługi. Dokonany przez PKN ORLEN wybór PKP Cargo na strategicznego partnera logistycznego to kolejny dowód zaufania naszych kontrahentów i mocny impuls do kontynuowania dynamicznego rozwoju naszej firmy z korzyścią dla klientów, akcjonariuszy i pracowników – mówi Adam Purwin, Prezes Zarządu PKP CARGO.
– Kontynuujemy proces optymalizacji struktury Grupy Kapitałowej, by koncentrować się na naszej podstawowej działalności i zwiększaniu efektywności. Z analizowanych przez ostatnie lata możliwych wariantów strategii dla naszych aktywów kolejowych, znalezienie wiarygodnego inwestora branżowego stanowiło najlepsze rozwiązanie, pozwalające zapewnić spółce i jej pracownikom dalszy rozwój – powiedział Marek Podstawa, Członek Zarządu ds. Sprzedaży w PKN ORLEN.
Potrzebna zgoda UOKIK
Proces sprzedaży aktywów kolejowych PKN ORLEN miał charakter konkurencyjny i był skierowany do szerokiego grona inwestorów. Transakcja jest warunkowa, a jej finalizacja wymaga m.in. zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Poza umową sprzedaży aktywów, w ramach transakcji podpisane zostaną również wieloletnie umowy na realizację przewozów produktów Grupy ORLEN i obsługę bocznic należących do Koncernu. Kontrahenci ustalili również zakres gwarancji dla pracowników ORLEN KolTrans oraz pionu kolejowego Euronaft Trzebinia.
Spółka ORLEN KolTrans i Euronaft Trzebinia działają na rynku przewozów paliw i chemikaliów. Przewożą ponad 40 proc. produktów wytwarzanych przez PKN ORLEN, głównie do terminali paliwowych i zakładów chemicznych. ORLEN KolTrans i Euronaft utrzymują stabilny, w sumie około 2,5-procentowy udział w polskim rynku, liczony pracą przewozową.
PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, z udziałem w rynku przekraczającym 56 proc. w ujęciu pracy przewozowej (I półrocze 2015). Transakcja umożliwi PKP Cargo pozyskanie wyspecjalizowanego taboru do przewozu produktów rafineryjnych i petrochemicznych (blisko 700 wagonów). Środki na zakup aktywów kolejowych PKP Cargo pozyska z kredytu inwestycyjnego. Nabywane aktywa są w bardzo dobrej kondycji finansowej.
1,1 mld zł kredytu
Również w poniedziałek, 16 listopada PKP Cargo poinformowało o podpisaniu umów na kredyty inwestycyjne o łącznej wartości 1,1 mld zł z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i Bankiem Pekao SA. Umowy dają Grupie PKP Cargo możliwość skorzystania z kredytów inwestycyjnych na bardzo atrakcyjnych warunkach. Linie kredytowe o wartości do 700 mln zł w Banku Pekao S.A. i do 100 mln euro w BGK, będą dla PKP Cargo dostępne przez 12 miesięcy, do 31 grudnia 2016 r. Spółka będzie mogła wykorzystać je na inwestycje związane z realizacją strategii, w tym np. ewentualne akwizycje czy koszty rozbudowy taboru (np. finansowanie lub refinansowanie zakupu lokomotyw wielosystemowych).
-P rzyjęta pod koniec października strategia spółki na lata 2016-2020 to cztery filary. Ekspansja w kraju i za granicą na bazie zintegrowanych usług logistycznych nie obędzie się bez inwestycji. Zabezpieczenie finansowe w postaci linii kredytowej daje nam pewność, że będziemy mogli wykorzystać wszystkie szanse, jakie staną przed PKP Cargo i skutecznie realizować zamierzone cele. Środki te pomogą nam wzmocnić pozycję PKP CARGO na arenie międzynarodwej – mówi Adam Purwin, prezes spółki.
Umowy przewidują możliwość wcześniejszej spłaty kredytu bez konieczności uiszczenia przez Grupę dodatkowych opłat. Kredyt nie jest zabezpieczony na aktywach spółki. Pozostałe warunki umów nie odbiegają od powszechnie stosowanych w podobnych transakcjach kredytowych. Spółka będzie miała na spłatę ewentualnie wykorzystanych kredytów od 7 do 10 lat po okresie dostępności.
- Wiarygodność spółki giełdowej oraz wysokie kompetencje pionu finansowego PKP CARGO pozwoliły na wynegocjonowanie bardzo dobrych warunków w przypadku obu kredytów. Pozyskane finansowanie zapewnia nam elastyczność, a jego skala pozwala realizwować najbardziej ambitne cele zapisane w strategii Cargo’20 – dodaje Łukasz Hadyś, członek zarządu ds. finansowych.
Strategia Cargo’20 zakłada przemianę PKP Cargo z przewoźnika kolejowego działającego głównie na rynku polskim w wiodącego operatora logistycznego aktywnego w rejonie Europy Środkowej i Południowej. Cztery filary strategii to Cargo Lider (rozwój na rynku macierzystym), CargoInternational (wzmocnienie pozycji międzynarodowej, wykonywanie ok. 20 proc. przewozowej poza granicami kraju wobec obecnych 2 proc. dzięki strategicznym aliansom i przejęciom), Cargo Intermodal (pozycja wiodącego operatora przewozów intermodalnych w rejonie Europy Środkowej) oraz Cargo Connect (integracja usług logistycznych o zasięgu międzynarodowym w ramach Grupy PKP Cargo). Więcej o nowej strategii przeczytasz tutaj.