Witold Bawor, członek zarządu spółki PKP Cargo Tabor podczas Kongresu Kolejowego przedstawił plany spółki. Początkowo ma ona produkować 500 wagonów rocznie, ale ta liczba może się nawet podwoić.
PKP Cargo i Greenbrier Europe Wagony Świdnica podpisały 1 lipca list intencyjny w sprawie uruchomienia produkcji wagonów. W ramach tej współpracy Greenbrier dostarczy niezbędną dokumentację, technologię, standardy kontroli jakości oraz wyposażenie linii produkcyjnej.
Po stronie PKP CargoTabor, spółki z Grupy PKP Cargo, będzie m.in. zapewnienie wykwalifikowanej kadry produkcyjnej i administracyjnej oraz zaplecza warsztatowego. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Umowa jeszcze w tym roku
O postęp przygotowań zapytaliśmy członka zarządu spółki PKP Cargo ds. operacyjnych Wojciecha Derdę. – W przyjętej przez zarząd nowej strategii grupy zapisano pozyskanie nowego taboru, ale nie wskazano jednoznacznie źródła – zaznacza Derda. Dlatego produkcja wagonów przez PKP Cargo nie jest jeszcze przesądzona. Ale jest to praktycznie pewne.
Jak informuje Wojciech Derda, rozmowy z Greenbrierem na temat ostatecznego kształtu umowy są już bardzo zaawansowane. – Liczę na zakończenie negocjacji przed końcem roku – przyznał. Potem trzeba będzie jeszcze pozyskać zgody organów korporacyjnych obu przedsiębiorstw, dlatego nie należy spodziewać się rychłego rozpoczęcia produkcji.
Nawet 1000 wagonów rocznie
Szczegóły planów PKP Cargo przedstawił Witold Bawor, członek zarządu spółki PKP Cargo Tabor podczas Kongresu Kolejowego w Katowicach. Jak podkreślił, za własną produkcją przemawiają dwa czynniki – rosnący wiek węglarek PKP Cargo oraz podpisany przed debiutem giełdowym Pakt Gwarancji Pracowniczych. Jego zapisy utrudniają spółce zwalnianie pracowników, dlatego musi ona zagospodarować wolne zasoby pracowników.
Jak wyjaśnił Bawor, już od siedmiu lat spółka wykonuje we własnym zapleczu naprawy poziomu P4 wagonów, potem zdobyła kompetencje do wykonania napraw P5. Budowa nowych wagonów to ostatni krok, który można wykonać. – Decyzja nie została jeszcze podjęta, ale jesteśmy mocno zaangażowani w ten projekt i myślę, że nam się to uda – powiedział podczas Kongresu Kolejowego Bawor. – To jest nie tyle problem techniczny, co prawny i organizacyjny – dodał.
Ostrożne założenia zakładają budowę przez PKP Cargo Tabor w Szczecinie 500 wagonów rocznie. Jednak zdaniem Witolda Bawora, spółka może zwiększyć produkcję do 750, a nawet do 1000 wagonów rocznie.