Maciej Libiszewski, prezes zarządu PKP Cargo, podczas wizyty w Chinach wziął udział w XXVI. posiedzeniu plenarnym Rady koordynacyjnej ds. przewozów magistralą transsyberyjską (CCTT), a także przeprowadził rozmowy z kierownictwem miasta Zhengzhou, stolicy prowincji Henan, i kierownictwem hubu kontenerowego w Zhengzhou (ZIH). To kolejny etap wzrostu aktywności spółki na rynkach wschodnich, w tym zwłaszcza w wymianie handlowej między Chinami i Europą.
Rada koordynacyjna ds. transportu transsyberyjskiego (CCTT) jest ważnym stowarzyszeniem, zrzeszającym firmy z Europy, Azji i państw WNP zajmującym się transportem i obsługą ładunków. W swojej 20-letniej historii CCTT osiągnęła wysoką pozycję na arenie międzynarodowej i stała się skutecznym forum do tworzenia warunków współpracy wszystkich podmiotów zaangażowanych w transsyberyjski transport towarowy.
Tegoroczna Sesja CCTT w Pekinie zgromadziła ponad 200 delegatów z 25 krajów. Zabierając głos na forum Rady, prezes Maciej Libiszewski zwrócił m.in. uwagę na wyzwania wynikające z dysproporcji między dynamicznie rosnącymi przewozami z Chin do krajów europejskich i przewozami w kierunku odwrotnym oraz z szeroko zakrojonego programu modernizacji sieci kolejowej PKP.
– Przewozy intermodalne z Chin do Polski i Europy Zachodniej dynamicznie rosną. W pierwszym półroczu br. przewieziono w tych relacjach o prawie 90 proc. więcej kontenerów liczonych masą niż w tym samym okresie ub. roku. Chciałbym zapewnić naszych partnerów i kontrahentów, że PKP Cargo jest do tych wyzwań w zakresie organizacyjnym, technologicznym, a także w zakresie potencjału kadry menedżerskiej i logistycznego know-how dobrze przygotowane. Do poprawy jakości stanu infrastruktury liniowej pod kątem obsługi rosnących zadań przewozowych przystąpili także nasi koledzy z PKP Polskich Linii Kolejowych. Wielomiliardowe inwestycje w modernizację linii kolejowych i tworzenie spójnej sieci połączeń wpłyną na poprawę funkcjonowania transportu towarowego. Ponadto prowadzimy aktywne działania w celu poprawy handlowej atrakcyjności obsługi kontenerowej i organizacji przewozów kolejowych w eksporcie polskich produktów spożywczych do Chin – powiedział prezes Libiszewski.
Szef PKP Cargo mówił także o rosnącej aktywności Grupy na rynkach zagranicznych, której towarzyszy pozyskanie nowoczesnego taboru, w tym 12. lokomotyw wielosystemowych Vectron, oraz kolejnych trzech, których dostawy są przewidziane w 2017 roku. Planowane są także zakupy 80-stopowych wagonów-platform w latach 2017-2020, co jest związane z oczekiwanym dofinansowaniem tych dostaw ze środków UE na rozwój transportu intermodalnego.
W trakcie sesji CCTT prezes PKP Cargo spotkał się z szefami kolei, spedytorów, operatorów, portów europejskich i azjatyckich współdziałających na rzecz rozwoju wymiany towarowej pomiędzy krajami Dalekiego Wschodu i Zachodem, w tym po Nowym Jedwabnym Szlaku. W czasie rozmów podkreślano konieczność likwidowania istniejących jeszcze barier techniczno-organizacyjnych w obsłudze ładunków między miastami i prowincjami chińskimi a krajami europejskimi.
– Zwracaliśmy również uwagę na potrzebę podjęcia dalszych skutecznych działań w celu optymalizowania czasu przewozu ładunków tą trasą, ze szczególnym uwzględnieniem doskonalenia operacji i infrastruktury granicznej na styku dwóch różnych szerokości torów, jak również systemów celnych – zaznaczył prezes Libiszewski.
Prezes PKP Cargo rozmawiał również z kierownictwem miasta Zhengzou o rozwoju współpracy handlowej, a także odwiedził hub kontenerowy Zhengzou (ZIH). W trakcie rozmowy z jego kierownictwem poinformował o prowadzonych aktualnie inwestycjach w terminalu kontenerowym w Małaszewiczach, który jest bramą do Europy dla towarów chińskich, oraz na sąsiednich obiektach infrastruktury przy granicy polsko-białoruskiej.
– Podkreślaliśmy konieczność skoordynowania tempa wzrostu potoku towarowego z realnymi zdolnościami modernizowanej infrastruktury liniowej i punktowej, tak aby nie powodować w rejonie przejść granicznych utrudnień w obsłudze ładunków. Jestem przekonany, że pozytywne nastawienie chińskich partnerów do współpracy z PKP Cargo pomoże wypracować nam optymalne rozwiązania, co powinno zaowocować wzrostem wymiany handlowej generowanej i absorbowanej w tym ważnym chińskim ośrodku gospodarczym w relacjach z Polską i innymi krajami europejskimi – podsumował prezes Maciej Libiszewski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.