PKP Intercity ma zamiar sprzedać wszystkie posiadane przez siebie czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne serii ED74. Dziesięciu z czternastu posiadanych „Edyt” spółka chce pozbyć się jeszcze w 2016 roku.
Obecnie spółka w ruchu liniowym eksploatuje tylko 5 elektrycznych ED74. Kursują w ramach pociągu „Reymont” w relacji Kraków Płaszów – Łódź Kaliska, „Wit Stwosz” w relacji Kraków Płaszów – Terespol (w trakcji podwójnej) i „Korczak” w relacji Kraków Płaszów – Białystok (również w trakcji podwójnej). Biorąc pod uwagę liczne skargi od pasażerów dotyczące niewystarczającego dostosowania składów ED74 do przewozów dalekobieżnych i częste zmiany tras kursowania z tym związane, spółka PKP Intercity SA planuje odsprzedaż elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74, o czym
informowaliśmy niedawno.
10 sztuk będzie dostępnych na rynku jeszcze w 2016 roku
– Na podstawie informacji przekazanych przez spółkę, planowana jest obecnie odsprzedaż 7 jednostek ED74, a następnie 3 kolejnych pod koniec 2016 r. i 4 ostatnich sztuk w drugim kwartale 2017 r. – poinformował w odpowiedzi na interpelację dotyczącą pociągów Piotr Stomma, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
– Sprawa warunków odsprzedaży pociągów ED74 należy do decyzji nowego zarządu spółki PKP Intercity SA i dlatego obecnie nie jest możliwe jednoznaczne udzielenie odpowiedzi w zakresie dalszego użytkowania tych pociągów. Ponadto informuję, że PKP Intercity SA odpowiada za przygotowywanie i wykonywanie strategii taborowej, biorąc pod uwagę między innymi liczbę posiadanego taboru i planowany rozkład jazdy pociągów – dodał Piotr Stomma.
Trudna historia pociągów
Pierwotnym użytkownikiem 14 sztuk ED74 były Przewozy Regionalne, które zakupiły je z wykorzystaniem środków unijnych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT) 2004-2006. Pociągi te dostosowane są do kursowania z prędkością 160 km/h. W związku z procesem usamorządowienia spółki Przewozy Regionalne, PKP Intercity SA, przejmując wykonywanie przewozów międzywojewódzkich od tej spółki, przejęła także tabor, w tym m.in. pociągi ED74 przeznaczone do wykonywania takich przewozów.