Stadler zdobył kontrakt na zaprojektowanie i produkcję 16 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Kiss dla przewoźnika Caltrain. Dwupokładowe zestawy Stadler dostarczy do Stanów Zjednoczonych po raz pierwszy.
Umowa opiewa na dostawę 16 sześciowagonowych Kissów o długości 157 metrów. W ramach zamówienia zapisano prawo opcji na dostawę aż 96 kolejnych takich elektrycznych zestawów, a cały kontrakt wart jest 551 milionów dolarów (bez opcji dodatkowej wart jest ok. 166 mln dolarów).
– Jestem niezwykle dumny z możliwości dostawy Kissów do Stanów Zjednoczonych. Kiss jest pociągiem światowej klasy, produktem high-tech, który z łatwością wpisze się w oczekiwania Caltrain. Jego olbrzymią zaletą jest niska waga, wynikająca ze stosowania aluminium do produkcji. Liczymy, że tym kontraktem potwierdzimy naszą pozycję w USA i liczymy na kolejne zamówienia z tego regionu – powiedział Peter Spuhler, prezes i właściciel Stadler Rail AG.
Umowa pomiędzy Stadlerem a Caltrain została podpisana 15 sierpnia w miejscowości San Mateo w stanie Kalifornia. Nowe ezt mają połączyć miasta San Francisco i San Jose i być odpowiedzią na rosnącą liczbę pasażerów. Będą mogły poruszać się z prędkością 110 mil na godzinę (177 km/h). Zastąpią na tej trasie ciężkie stalowe pociągi dieslowskie, przyczyniając się do mniejszego i bardziej rozłożonego w czasie zużycia infrastruktury torowej, a także wpływając na obniżenie hałasu i emisji spalin. Pierwsze sztuki Kissa dotrą do USA w 2019 roku, a z pasażerami wyjechać mają rok później, po koniecznej fazie testów i certyfikacji nowego taboru. Zgodnie z amerykańskim prawem (Buy America Act) spora część prac przy nowym taborze musi być wykonana na miejscu, w Stanach Zjednoczonych. Z tego powodu fabryka w Salt Lake City w stanie Utah będzie rozbudowana na potrzebę tego i ewentualnych kolejnych zamówień Stadlera.
Kissy będą pierwszymi piętrowymi zestawami Stadlera w USA, ale niejedynymi zestawami dostarczonymi przez Stadlera w ogóle. Producent dostarczył już m.in. dwutrakcyjne pociągi GTW dla New Jersey (20 sztuk), a także 6 spalinowych zespołów trakcyjnych dla Austin w Teksasie, gdzie wkrótce doszło do rozszerzenia zamówienia o 4 podobne pociągi. 11 sztuk GTW jeździ także w regionie Denton (Teksas), 8 GTW zakupiono też do obsługi linii Bart z Pittsburga. 8 sztuk dieslowskich Flirtów zamówił także przewoźnik z Fort Worth.
Tutaj możesz przeczytać rozmowę, którą "Rynek Kolejowy" przeprowadził z Peterem Spuhlerem, prezesem Stadler Rail AG.