Od kwietnia mieszkańcy południowej stolicy województwa lubuskiego dojadą do Berlina bezpośrednim pociągiem. W autobusie szynowym serii VT 646, który 1 kwietnia po raz pierwszy pojechał nową trasą, zasiadło łącznie blisko 100 osób.
Jednymi z pasażerów testujących jakość nowego połączenia byli członek zarządu województwa lubuskiego Alicja Makarska i minister komunikacji landu Brandenburgia Kathrin Schneider. – Ten pociąg wzmocni polsko-niemiecką współpracę i przyjaźń, które budujemy od wielu lat i nieustannie staramy się polepszać – mówiła o pociągu Alicja Makarska.
Historyczny gwizdek konduktora dało się słyszeć chwilę przed godziną 7:00. Wtedy też pociąg relacji Zielona Góra – Berlin wyruszył w swój pierwszy kurs. W Zielonej Górze na pokładzie niemieckiego pociągu wsiadło blisko 50 pasażerów. Liczba podróżnych znacznie wzrosła jednak wraz z kolejnymi przystankami. Lubuszanie do Berlina mieli dojechać pojazdem serii VT 646. To nowoczesny, niemiecki autobus szynowy, któremu pokonanie kilkuset kilometrowej trasy zajmie od ok. 2-2,5 godziny. Różnica w czasie dojazdu to efekt remontu torów na trasie szynobusu. Z tego powodu przyjazd i odjazd pociągów będzie zależny od wybranego terminu wycieczki.
Pierwsza podróż do Berlina przebiegła bez żadnych problemów i po ponad dwóch godzinach od wyjazdu z Zielonej Góry szynobus dotarł do celu, gdzie odbyła się konferencja prasowa z udziałem polskich i niemieckich przedstawicieli.
– Zapewniam, że pociągiem jedzie się bardzo wygodnie i to świetny sposób podróżowania dla wszystkich Lubuszan, którzy do Berlina chcieliby wybrać się w celach prywatnych lub zawodowych – mówiła Alicja Makarska. – Niedawno uruchomiliśmy bezpośrednie połączenie z Gorzowa Wielkopolskiego. Teraz przyszła pora na Zielonej Górę i nie zamierzamy na tym poprzestać. Cały czas chcemy rozszerzać naszą siatkę połączeń kolejowych – dodawała członek zarządu.
O tym, że w przyszłości warto starać się o więcej bezpośrednich połączeń na trasie Zielona Góra – Berlin, mówił również Alexander Kaczmarek, pełnomocnik Deutsche Bahn Regio, które odpowiadało za przedłużenie dotychczasowej linii regionalnej RB 91, dojeżdżającej wcześniej jedynie do Frankfurtu nad Odrą. – To połączenie jest ważne nie tylko dla Polski, ale także dla Niemiec. Naszym wspólnym interesem jest to, aby w przyszłości zadbać o rozrost międzynarodowej siatki połączeń – przekonywał pełnomocnik niemieckiego przewoźnika.
W podobnym tonie wypowiadał się Andreas Geisel, senator miasta Berlin. – W latach 90. istniały 3 pary połączeń na trasie Zielona Góra – Berlin. Będziemy robili wszystko, aby przywrócić taki stan rzeczy – zapewniał polityk.
Województwo nie poniesie żadnych dodatkowych kosztów w związku z otwarciem nowego połączenia, ponieważ jego realizacja odbywa się poprzez wydłużenie relacji dotychczasowej porannej pary pociągów Zielona Góra – Frankfurt (Oder) dalej do stacji Berlin-Lichtenberg. Bilety na przejazd można kupić w kasach Przewozów Regionalnych.
Przypomnijmy, że od 20 marca Lubuszanie mogą także korzystać z bezpośredniego połączenia do Berlina z Gorzowa Wielkopolskiego, a od 30 kwietnia będzie można też dotrzeć bezpośrednim pociągiem z Berlina do Wrocławia, który w tym roku jest Europejską Stolicą Kultury.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.