Do tunelu łączącego Łódź Widzew z budowaną podziemną stacją Łódź Fabryczna wjechał dziś pierwszy pociąg. Odcinek nie jest jeszcze zelektryfikowany, więc pojedynczy wagon wciągnęła lokomotywa spalinowa. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami pod koniec roku na samą Fabryczną mają zacząć docierać pierwsze pociągi techniczne.
Dziś do tunelu prowadzącego do podziemnej stacji Łódź Fabryczna wjechał pierwszy pociąg. Krótki, jednowagonowy skład prowadzony przez spalinowóz SM42-996 wjechał na najniższy poziom budowanej stacji – 16 metrów pod powierzchnią ziemi – i zatrzymał się na wysokości około 500 metrów przed powstającą halą peronową. Następnie wagon został zepchnięty na Widzew.
Przejazd odbywał się z minimalną prędkością ok. 10 km/h, więc pokonanie krótkiego odcinka z Łodzi Widzewa zajęło około 25 minut. – Tym przejazdem osiągamy kolejny kamień milowy w budowie tej podziemnej stacji. Po raz pierwszy dojechał tu pociąg, a budowa samej hali jest już na bardzo zaawansowanym etapie – mówił Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych i dyrektor ds. realizacji inwestycji.
W przyszłym roku przetarg na tunel do Kaliskiej
– Już za około rok cały obiekt będzie oddany do dyspozycji podróżnych – zapewniał. – To epokowe osiągnięcie dla całej aglomeracji łódzkiej – ocenił. Przedstawiciel zarządcy infrastruktury wskazywał też, że otwarcie podziemnego dworca będzie początkowym etapem zmiany układu linii kolejowych w rejonie Łodzi. – W pierwszej połowie 2016 roku PLK ruszy z przetargiem na budowę tunelu średnicowego przez miasto – zapowiadał.
Na trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska mają powstać przystanki w ścisłym centrum miasta. Tymczasem na terenie przenoszonego pod ziemię dworca trwa montaż urządzeń sterowania ruchem i instalacji bezpieczeństwa. Pod koniec roku już na samą stację mają wjechać pierwsze pociągi techniczne. – Blisko dwukilometrowy podziemny odcinek prowadzący od ulicy Niciarnianej do Łodzi Fabrycznej jest gotowy już w około 90 procentach – stwierdza Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dworzec czołowy dla zmodernizowanej trasy ze stolicy
Do czasu zakończenia budowy tunelu średnicowego czołowy dworzec Łódź Fabryczna będzie końcową stacją dla pociągów kursujących na trasie Warszawa – Łódź. Dziś pociąg specjalny o szumnej nazwie „Ekspres Inwestycyjny” dotarł z Warszawy Centralnej do Łodzi Widzewa w 55 minut – to najkrótszy czas w historii. Pociągi rozkładowe nie będą jednak osiągać takiej prędkości. Najszybsze kursy mają pokonywać ten sam odcinek w około 65 minut. Po otwarciu podziemnej stacji podróż z centrum Warszawy do centrum Łodzi zajmie więc około 70 minut.