Jak udało się dowiedzieć „Rynkowi Kolejowemu”, dzisiaj, 2 grudnia, PKP Intercity odebrało pierwszy gotowy do eksploatacji pociąg ED161 Dart z bydgoskiej Pesy. Odbiory pojazdu trwały do nocy.
Z końcem października Pesa otrzymała dokumenty dopuszczające do eksploatacji pierwszego Darta, ale PKP Intercity wciąż nie mogło odebrać pierwszego pojazdu. Producent zapewniał, że po początkowych uwagach przewoźnika przejście pomyślnych odbiorów końcowych jest kwestią kilku dni. W końcu dziś udało się przekazać pierwszy pojazd PKP IC.
Pierwsze informacje o ostatecznych odbiorach otrzymaliśmy już rano. Po południu Dart ED161-004 pojawił się w bazie PKP IC na Olszynce Grochowskiej, jednak prace odbiorcze przeciągały się ze względów proceduralnych. W końcu ok. godz. 23-ciej otrzymaliśmy informację o odebraniu pierwszego pojazdu.
Jak informowaliśmy dziś, wprowadzenie Dartów do ruchu 13 grudnia, gdy wchodzi w życie nowy rozkład jazdy nie jest już możliwe. Mniejsza liczba Dartów to mniej połączeń z Warszawy m.in. do Białegostoku i Lublina. – Po odbiorach pociągi Pesy będziemy wprowadzać do eksploatacji stopniowo – mówi Beata Czemerajda. Mapę połączeń, które docelowo mają być realizowane pociągami Dart i Flirt znajdziesz w tym miejscu.
Pesa wyprodukowała pierwszego Darta w 13 miesięcy, ale otrzyma zapłatę dopiero za dostawę wszystkich 20 pojazdów. Zakup dofinansowuje Unia Europejska. Polski rząd, m.in. ze względu na Darty, chce późniejszego rozliczenia funduszy UE na lata 2007–2013. Do końca roku Pesa musi też dostarczyć około 60 tramwajów. Wszystko na ten temat znajdziesz na portalu Transport-Publiczny.pl.
Pociągi Dart, które Pesa buduje dla PKP Intercity, będą serwisowane na terenie ZNTK Mińsk Mazowiecki. Pesa już we wrześniu zakończyła tam budowę nowoczesnej hali obsługi tych pojazdów.