4 sierpnia pierwsi pasażerowie mieli okazję skorzystać z nowego elektrycznego zespołu trakcyjnego Impuls, który dotarł na Opolszczyznę. Rano wyjechał w trasę z Kędzierzyna Koźla do Wrocławia.
– Dzień dobry państwu, nazywam się Andrzej Buła, jestem marszałkiem województwa i wraz z państwem wybrałem się w pierwszą podróż naszym regionalnym „pendolino”. Ten pociąg zostanie już z wami na co dzień i mam nadzieję, że będzie dobrze służył – przywitał pierwszych podróżnych marszałek Andrzej Buła.
– Impulsy są nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim bezpieczne - Warto także zwrócić uwagę na fakt, że około 90% części tego pociągu to od początku do końca polska produkcja. Jeden skład - taki, jak wyjechał na opolskie tory - kosztuje około 13 mln zł – powiedział Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa.
Testy z pasażeramiElektryczne pociągi wyprodukowane przez nowosądecki Newag zostały przystosowane do prędkości maksymalnej 160 kilometrów na godzinę. Producent wyposażył je w nowoczesny układ napędowy i hamulcowy, klimatyzację, nowoczesną informację pasażerską w systemie audio-video, monitoring, 176 miejsc siedzących (fotele pasażerskie z gniazdkami) oraz Wi-Fi. Są przystosowane do przewozu osób z ograniczoną zdolnością ruchową i do przewozu rowerów.
– Na razie Impuls jeździe jeszcze „nieoficjalnie”, bo to jazdy testowe, przed oficjalnym oddaniem pociągu przez producenta. Potrwają do 19 sierpnia. Już 26 sierpnia producent pociągu uroczyście przekaże nowy pociąg władzom regionu. Wtedy mieszkańcy będą się mogli przejechać specjalnym pociągiem na trasie Opole – Brzeg – Opole.
W tym roku dotrą jeszcze 2 pojazdyKontrakt UMWO z firmą Newag w wersji podstawowej przewiduje dostawę 5 pojazdów do 31 stycznia 2018 r. oraz opcję na dostawę dwóch dodatkowych pojazdów do 10 grudnia 2018r. W tym roku mieszkańcy Opolszczyzny dostawną do dyspozycji 3 pojazdy.
Cały kontrakt opiewa w sumie na ponad 88 mln zł. Pieniądze pochodzą z czterech źródeł: budżetu województwa opolskiego oraz rezerwy celowej budżetu państwa, Funduszu Kolejowego i Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014–2020, z którego dofinansowanie wyniesie 15,5 mln euro.
Dobra passa NewaguOprócz pojazdów dla Opolszczyzny na rynek krajowy Newag produkuje właśnie 13 ezt dla województwa małopolskiego. Dobra passa producenta trwa w najlepsze, bowiem okazało się, że 17 Impulsów trafi też do województwa zachodniopomorskiego (więcej o tym przetargu
tutaj). Newag ma też bardzo duże szanse na dostarczenie pojazdów dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, o czym piszemy
tutaj. Impulsy II, w liczbie 5 sztuk, produkowane są także dla włoskiego Bari.